Svensk Golf Sida 1
Svensk Golf Sida 2
Svensk Golf Sida 3
Svensk Golf Sida 4
Svensk Golf Sida 5
Svensk Golf Sida 6
Svensk Golf Sida 7
Svensk Golf Sida 8
Svensk Golf Sida 9
Svensk Golf Sida 10
Svensk Golf Sida 11
Svensk Golf Sida 12
Svensk Golf Sida 13
Svensk Golf Sida 14
Svensk Golf Sida 15
Svensk Golf Sida 16
Svensk Golf Sida 17 Målsättning: Billigare golf Är
det för att tjäna så mycket pengar som möjligt som SGF, genom Svenska Golf AB, nu tar steget in på den kommersiella marknaden? - Inte alls, det finns tyngre skäl. För det första vill vi, i anslutning till SGF:s långtids- plan, bidra till en breddning av sporten bl a genom att minska kostnaderna för den en- skilde golfaren. - Vi vill också att en del av de pengar som omsätts inom golfen kommer sporten tillgodo. - Vidare hoppas vi kunna tillgodose SPGA:s önskemål om en nedtoning av den kommersiella verksamheten till förmån för andra uppgifter såsom instruktion och klubbadministration. - Genom att stiga in på den kommer- siella marknaden får SGF också ökade möj- ligheter att aktivt delta i golfens omdaning. - Vi vill effektivisera och utveckla den kommersiella verksamhet som redan finns inom SGF och genom ökade inkomster kun- na genomföra framtida satsningar utan kraftigt höjda medlemsavgifter till Förbun- det. Är idén hämtad från något annat special- förbund? - Tendensen är visserligen sådan att allt fler RF-anslutna förbund väljer den här vä- gen men vi har inte i något avseende »stu- lit» idén. Vi har bara konstaterat att vår sport är beroende av denna kommersiali- sering och anpassat vår utformning till vår speciella situation. Inom vilka områden kommer verksamhe- ten att bedrivas? - I huvudsak är det fem verksamhets- grenar som kommer i fråga: 1) rena förlagsprodukter, såsom böcker, video m m, 2) arrangemang (resor, träningsläger, tävlingar, uppvisningar), 3) tjänster (banarkitektur, banskötsel, ad- ministration m m), 4) golfutrustning, 5), banprodukter (t ex tee-mattor, bolltvät- tare). Vad kommer att hända under 1979 inom dessa olika områden? Förlagsprodukter? - Produkterna kommer att marknads- föras mera aktivt och sortimentet utökas. Bl a färdigställer vi en bok där alla svenska golfklubbar presenteras mycket detaljerat, vi har Jubileumsboken. Detta är två »tunga» nyheter som exempel. Under »arrangemang» talas det bl a om resor? - Golfförbundet ska inte öppna egen re- sebyrå om någon till äventyrs tror detta. Däremot hoppas vi på ett utökat samarbete med resebranschen. Vi vill hjälpa till att »sätta knorr» på vissa golfresor etc. Under rubriken arrangemang faller också den före- tagar/sponsor-golftävling som vi kommer att satsa på under 1979, vi har också andra idéer som vi ber att få återkomma till. Nästa punkt är tjänster? - Här handlar det om direkt hjälp till klubbarna. ADB-systemet blir det som främst och mest påtagligt berör våra golf- klubbar. Vi kommer också att kunna erbjuda fler tjänster när det gäller banan. I dag gäl- ler principen ett kostnadsfritt besök av SGF:s bankonsulenter vartannt år. I fortsätt- ningen ska klubbarna kunna köpa tjänster när det gäller projektering, byggnation, skötselkonsultation m m. Vidare planeras under 1979 en kurs i klubbadministration. Den mest överraskande nyheten är att SGF nu går in i branschen och marknadsför golfutrustning. Tycker Du, som projektle- dare, att detta är ett känsligt steg? - Känsligt för vem? Vi har 75.000 svens- ka golfspelare som får direkt nytta av det nya förlaget, vi har fått en positiv reaktion från SPGA (pronas organisation) och de be- fintliga agenterna har två alternativ; samar- bete eller konkurrens. Jag kan inte se att någon ska behöva känna sig trampad på tårna, tvärtom. Betyder det här att man under 1979 kan köpa »SGF-klubbor»? - Nej, vi kommer inte att sälja några klubbor i år. Över huvud taget blir det en mjuk start på verksamheten, inte minst när det gäller utrustningen. Här planerar vi att under första året, i anslutning till SGF:s 75- årsjubileum, marknadsföra en bag och kan- ske något mer. Men i en framtid är det tänkbart att SGF, genom förlaget, tar en agentur på exempel- vis en golfklubba? - Ja. Under vilket motto kommer golfutrust- ningen att marknadsföras? - Kvalitet till vettigt pris. Vi måste tänka på att golfen har breddats enormt under de senaste åren och att golfaren i dag inte ser ut som golfaren gjorde för 30-40 år sedan. I dag är det inte de »ekonomiskt oberoen- de» som sysslar med sporten, det är folk ur alla samhällsklasser. Prisutvecklingen mås- te hållas tillbaka. Det kan vi göra genom 1) bra inköp, 2) ändrade distributionsvägar och 3) ny säljorganisation. - Det märkliga är att samma relationer (agent-pro-konsument), som gällde för 1.000 spelare i seklets början, gäller för 75.000 golfare i dag. I en tid när det före- kommer mycket knorr och gnissel i bran- schen, när proshoppar såväl som vissa agenter har svårigheter och när folk p g a de höga priserna i allt högre grad köper direkt från utlandet - det är ingen hemlig- het - ser vi det som en skyldighet att göra någonting. Utvecklingen måste in på andra banor och det är, som vi ser det, lämpligast att SGF ser till detta. Hur kan konsumenten köpa sin utrust- ning från SGF? - Det finns flera alternativ. Hur dessa slutligt kommer att utformas avgörs efter diskussioner med SPGA och klubbarna. Den femte och sista punkten handlar om banprodukter? -Här har vi ännu inget konkret att mark- nadsföra. Men jag vill generellt säga att vi under detta första år, och det gäller alla verksamhetsgrenar, går ut löst och testar alla våra idéer på verkligheten. Vi bevakar alla möjligheter och hoppas att successivt kunna bygga upp en vettig och konsument- vänlig organisation. En utredning har arbetat med detta stora projekt under 1978. Var SGF-styrelsen enig när det var dags att fatta beslut? - Ja. JÖRGEN OHLSON SPGA:s ordförande John Cockin framför här sina person- liga åsikter om Svenska Golf- förbundets nya kommer- siella projekt. John Cockin: Många frågor som måste diskuteras Hur ser SPGA på Svenska Golfförbun- dets nya kommersiella projekt? - Jag kan inte göra mig till tolk för SPGA:s inställning, då vi först måste ta upp det här till diskussion inom vår or- ganisation. Det är många frågor - inte minst anställningsbiten för våra med- lemmar - som måste diskuteras inom SPGA och med Svenska Golfförbundet. - Personligen är jag inte negativ till idéerna. Detta under förutsättning att våra medlemmar får ersättning för ett eventuellt intäktsbortfall. Vad kan det betyda för SPGA och dess medlemmar om Svenska Golf AB börjar sälja golfutrustning? - Att våra medlemmar kan få vidkän- nas ett intäktsbortfall. Arbetsuppgifter som nu utförs av våra medlemmar ute på klubbarna kan komma att ligga på andra krafter. Därmed måste också pronas status ändras. Pron måste få andra arbetsuppgifter från klubbarna. Och vem ska stå för kostnaderna. Klub- barna eller Svenska Golfförbundet? Tror du att en eventuell golfagentur inom förlaget kan bidraga till att hålla tillbaka prisutvecklingen på golfprylar? - Går det att hålla de priser som dis- kuteras, kan förlaget bli prisledare. Men jag tror inte, att man kan hålla de priser som skissats. Tror du på nya distributionsvägar med eventuell försäljning på postorder? - Golfkonsumenten är en kräsen ka- tegori. Därför vill man veta vad man köper. Det måste finnas en fackman ute på klubbarna som kan hjälpa till med rådgivning. Jag tror inte på en renodlad postorderförsäljning. Fackmannen mås- te finnas kvar ute på klubbarna. Är det pron eller någon annan som ska sälja, är frågor som måste diskuteras. - En positiv bit i tanken med post- order är att det nya förlaget ska svara för lagerhållningen åt prona, som där- med slipper att ligga ute med stora kapi- talkostnader för lagerhållning. Detta allt- så under förusättning att pron även i framtiden förblir fackman och försäljare av utrustning. ANDERS NORDLUND SVENSK GOLF • 1/1979 17
Svensk Golf Sida 18
Svensk Golf Sida 19
Svensk Golf Sida 20
Svensk Golf Sida 21
Svensk Golf Sida 22
Svensk Golf Sida 23
Svensk Golf Sida 24
Svensk Golf Sida 25
Svensk Golf Sida 26
Svensk Golf Sida 27
Svensk Golf Sida 28
Svensk Golf Sida 29
Svensk Golf Sida 30
Svensk Golf Sida 31
Svensk Golf Sida 32
Svensk Golf Sida 33
Svensk Golf Sida 34
Svensk Golf Sida 35
Svensk Golf Sida 36
Svensk Golf Sida 37
Svensk Golf Sida 38
Svensk Golf Sida 39
Svensk Golf Sida 40
Svensk Golf Sida 41
Svensk Golf Sida 42
Svensk Golf Sida 43
Svensk Golf Sida 44
Svensk Golf Sida 45
Svensk Golf Sida 46
Svensk Golf Sida 47
Svensk Golf Sida 48
Svensk Golf Sida 49
Svensk Golf Sida 50
Svensk Golf Sida 51
Svensk Golf Sida 52
Svensk Golf Sida 53
Svensk Golf Sida 54
Svensk Golf Sida 55
Svensk Golf Sida 56
Svensk Golf Sida 57
Svensk Golf Sida 58
Svensk Golf Sida 59
Svensk Golf Sida 60
Svensk Golf Sida 61
Svensk Golf Sida 62
Svensk Golf Sida 63
Svensk Golf Sida 64