Loading...
Svensk Golf Sida 1
Svensk Golf Sida 2
Svensk Golf Sida 3
Svensk Golf Sida 4
Svensk Golf Sida 5
Svensk Golf Sida 6
Svensk Golf Sida 7
Svensk Golf Sida 8
Svensk Golf Sida 9
Svensk Golf Sida 10
Svensk Golf Sida 11
Svensk Golf Sida 12
Svensk Golf Sida 13
Svensk Golf Sida 14
Svensk Golf Sida 15
Svensk Golf Sida 16
Svensk Golf Sida 17
Svensk Golf Sida 18
Svensk Golf Sida 19
Svensk Golf Sida 20
Svensk Golf Sida 21
Svensk Golf Sida 22
Svensk Golf Sida 23
Svensk Golf Sida 24
Svensk Golf Sida 25
Svensk Golf Sida 26
Svensk Golf Sida 27
Svensk Golf Sida 28
Svensk Golf Sida 29
Svensk Golf Sida 30
Svensk Golf Sida 31
Svensk Golf Sida 32
Svensk Golf Sida 33
Svensk Golf Sida 34
Svensk Golf Sida 35
Svensk Golf Sida 36
Svensk Golf Sida 37
Svensk Golf Sida 38
Svensk Golf Sida 39
Svensk Golf Sida 40
Svensk Golf Sida 41
Svensk Golf Sida 42
Svensk Golf Sida 43
Svensk Golf Sida 44
Svensk Golf Sida 45
Svensk Golf Sida 46
Svensk Golf Sida 47
Svensk Golf Sida 48
Svensk Golf Sida 49
Svensk Golf Sida 50
Svensk Golf Sida 51
Svensk Golf Sida 52
Svensk Golf Sida 53
Svensk Golf Sida 54
Svensk Golf Sida 55
Svensk Golf Sida 56
Svensk Golf Sida 57 En relativt vanlig reparation
på en träklubba är att sätta på en ny »whipping». Whipping är anordningen med snöret som sitter hårt lindat runt den smala nacken på träklubban och är en mycket viktig förstärkning av denna, den svagaste delen av klubban. VARNING! Spela aldrig med en träklubba vars whipping är borta. Då kan lätt bildas sprickor som sprider sig ner i själva klubbhuvudet och förstör klubban helt! Allmänt sett klarar sig järnklubborna bra med tanke på de påfrestningar de utsätts för. Skada 1. Rosten är nog fienden nummer ett. Tag alla klubborna ur bagen, putsa dem rena och torka av dem. Låt dem sedan stå »uppe» i ett torrt rum. Skada 2. Precis som med träklubborna är det fram- och underkanten av klubbladet som förstörs mest. Hamra ut dessa skador, fila och sandpappra slätt. Skada 3. Denna skada är lite lurig. Det kan se ut som om klubbhuvudet och skaftet är på väg att separera - vilket naturligtvis kan hända. Men oftast är det plasthylsan som lossnat och krupit upp på klubbskaftet. Använd epoxylim, det räddar situationen och hindrar rostbildning. Tips. Sätt lite tape runt skaftet där det skaver mot bagkanten. Detta hindrar att kromen skrapas bort och att rosten kommer åt skaftet med följd att skaftet lätt kan brytas av. Goda skötsel- och reparationsråd. En av de viktigaste skötseldetaljerna på klub-ban är greppet. Som vi talat om i en tidigare artikel finns det två slags grepp, läder och gummi. Idag är lädergreppet oftast av konst-läder som visat sig hålla längre än original-materialet. Men för de flesta week end-golfare vill jag rekommendera gummigreppet. Det är lättskött - allt du behöver göra för att de skall hålla längre är att då och då borsta dem rena med tvål och varmt vatten. Naturligtvis slits greppen efter hand och blir hala och sprickiga och då är det dags att byta dem. Att byta grepp kostar idag ca 30-35 kr men efteråt känns det som om man fått nya klubbor! Kontrollera också att skaften på dina klub-bor är raka. Ett böjt skaft är försvagat och kan därför lätt gå av. Klubban kan också ha fått ändrad loft, vinkel eller obekväm lie när du adresserar bollen. Nästa gång I regn och blåst. Hur vi klarar oss då? 57
Svensk Golf Sida 58
Svensk Golf Sida 59
Svensk Golf Sida 60
Svensk Golf Sida 61
Svensk Golf Sida 62
Svensk Golf Sida 63
Svensk Golf Sida 64