AMES 1
MEDIA FOTO: PRESSBILD UNGA ENTREPRENÖRER STARTAR
TJÄNST FÖR MANUSFÖRFATTARE Målet med Blue Royal Film Society är att hjälpa produktionsbolag och andra aktörer med deras rekrytering av manusförfattare, samtidigt som man erbjuder ett stöd till nyexaminerade talanger när de ska ta sina första steg in på arbetsmarknaden. Filmen The High Coast of Sweden - taking you to a higher level, är en av de tre nomineringarna till Publishingpriset. DEVOCY COMMUNICATION TREFALDIGT NOMINERADE TILL PUBLISHINGPRISET 2018 Filmen ”a higher level”har gjorts på Kommunikationsbyrån Devocy Communication är 2018 nominerad till Publishingpriset i kategorierna film, magasin och kokböcker. - Det är fantastiskt roligt att vi har blivit nominerade till det här ärofyllda priset. Det är ett erkännande både för oss som byrå och Höga Kusten-området, säger Peder Sundström, vd för Devocy Communication. Höga Kusten har vuxit som besöksmål och området har blivit en av de hetaste destinationerna i landet. Detta märks också bland Devocys nomineringar till Publishingpriset, som i många år arbetat med att stärka varumärket Höga Kusten: FILMKATEGORIN: -The High Coast of Sweden – taking you to a higher level. MAGASIN: -Magasin Höga Kusten. KOKBÖCKER: -Vår del av världen – Höga Kusten. Ursprung, råvaror och smaker. - Vi är oerhört glada och stolta över våra tre nomineringar och ser det som ett viktigt bevis på den kvalitet som vi eftersträvar. Det visar tydligt att hårt arbete och stort engagemang från alla på byrån för våra kunder ger resultat, säger Peder. uppdrag av High Coast Invest i samarbete med Loveframe AB. - Publishingpriset är ett extra roligt pris att vara nominerad till då det bedömer såväl textinnehåll, som visuellt uttryck med alla dess beståndsdelar. Allt som krävs för att ett budskap ska nå fram helt enkelt. Efter många år av samarbete med Loveframe är det här första gången vi skickar in en film till en tävling. Det måste vi tydligen göra oftare, säger Malin Wiklund vice vd och content manager på Devocy som skrivit manus till filmen. Tillsammans med förlaget Magasin Höga Kusten Publishing AB, som i år dessutom är nominerat till Stora Turismpriset,är Devocy även nominerad för arbetet med Magasin Höga Kusten och matboken Vår Del av Världen. Tidigare i år vann man även guldmedalj i kokboks-VM Gourmand World Cookbook Awards, i Kina, för denna bok om Höga Kustens råvaror och smaker. - Vi har haft ett fantastiskt år hittills med fler utmärkelser än vi vågat drömma om. Skulle vi ta hem priset i någon av kategorierna skulle det betyda mycket för hela regionen då vi haft Höga Kusten som utgångspunkt i de här produkterna, den plats där vi bor och verkar och håller nära hjärtat, säger Peder. Publishingpriset delas ut för lovvärd redaktionell kommunikation och marknadskommunikation och är en årlig tävling för filmer, webbplatser, tidningar, tidskrifter, böcker och andra trycksaker på svenska eller engelska. Priset delades ut första gången 1990 för printkategorier och senare har webb- och filmkategorierna tillkommit. Tävlingen är fristående från branschorganisationerna med en jury bestående av verksamma kommunikatörer såsom fotografer, grafiska formgivare, filmproducenter, journalister och redaktörer. Förutom de tre nomineringarna är också Devocy Communications medarbetare Johan Sandell nominerad i ytterligare tre kategorier han gjort under tidigare anställningar. Sandell är en meriterad varumärkesutvecklare och creative director som nyligen anställts av Devocy. Devocy bildades 2016 genom en sammanslagning av två av Norrlands äldsta kommunikationsbyråer med stark förankring i Höga Kusten: NollNio Formgivning & Kommunikation och Intressera Kommunikation. Genom sammanslagningen och utvecklingen med anställning av åtta nya medarbetare bara sedan i höstas har Devocy med sina 16 medarbetare nu blivit en av de större byråerna i norra Sverige.. n Företaget erbjuder bland annat juridisk rådgivning, individuell manuscoachning, rekryteringshjälp och workshops, seminarier och event. Syftet med initiativet är att stärka manusskrivandet på den svenska marknaden. Josephine Holmström (vd) och Madeleine Holm (vice-vd) som står bakom storsatsningen arbetar just nu på att ta fram de mest lovande nya manusförfattartalangerna att gå vidare med under nästkommande år. -Vi har blivit fullkomligt överrumplade av den respons vi fått från manusförfattare. Vi har flera månaders heltidsläsning av manus framför oss nu, och vi märker verkligen att vi behövs, säger Madeleine Holm, delägare och vice-vd. Företagsidén växte fram då Josephine efter sin tidigare tjänst som manusförfattaragent kom i kontakt med nyexaminerade manusförfattare, som inte visste vart de skulle ta vägen. -Under min tidigare tjänst som manusförfattaragent såg jag verkligen ett behov för detta. Det finns en enorm problematik för nyexaminerad, rå manustalang att ta sig in på arbetsmarknaden och jag stod ofta handfallen över hur jag skulle hjälpa de som inte redan hade flertalet dramaproduktioner på sitt cv. Hela marknaden förlorar ju självklart på detta, och det vill vi ändra på, avslutar Josephine Holmström, delägare och vd. n 58