STT 1
8 Bygg, Bo & Energi - bilaga som medföljer STT Ve
cka 10 onsdag 9 mars 2016 Förser Sverige med trendiga tyger SVENLJUNGA I det rosa huset mittemot torget i Svenljunga finns agenturföretaget Casa Rosa. Ett familjeföretag i andra generationen, som säljer inredningstextilier till återförsäljare i hela Sverige. Casa Rosa är välkända inom branschen, men i Svenljunga är företaget ganska anonymt. Man har inga skyltfönster, endast en liten skylt med före tagsnamnet på husfasaden. – Vi har ju inga kunder i närheten, så därför har vi inte behov av att synas, säger Joacim Stigson, som driver Casa Rosa. Det var Joacims mamma, Monica Stigson, som startade företaget år 1992. Joacim började på företaget år 2001 och tog över år 2008. Casa Rosa säljer inredningstextilier till återförsäljare över hela Sverige. När företaget startades vände man sig helt mot offentliga miljöer. Senare kom fler och fler inredningsbuti ker till bland kunderna, och ett tag gick 70-80 procent av företagets textilier till den privata marknaden. Men nu har pendeln svängt igen. – Många bra inredningsbutiker har försvunnit, på grund av att många väljer att handla på nätet. Vi får se om det vänder igen, om fler börjar uppskatta servicen och det personliga mötet man får i en butik. Joacim Stigson hoppas det, och berättar om en färghandel som är kund hos Casa Rosa. – De säljer exklusiva tapeter och har valt att inte ha någon webshop. Men däremot är man aktiv på sociala medier, och det gör att folk kommer till deras butik. Casa Rosa är agent för flera olika internationella textilföretag, bland dem det engelska företaget Romo. – I maj 2015 gjorde vi en stor förändring. Romo ville anställa mig och min personal, något som jag tackade ja till. Anställningen innebär att jag och min personal nu arbetar på Romo Sweden, men jag äger fortfarande Casa Rosa, och är agent därigenom även för andra varumärken. De anställda på Romo Sweden sköter Casa Rosas försäljning och administration. Förändringen har bara varit positiv, anser Joacim. – Vi har alltid varit och är fortfarande ett agenturföretag, men nu har vi fått en ny säljorganisation. Jag är också ansvarig för Romo Skandinavien. Här i Sverige har vi vänt på varenda sten, det är en liten bransch, så att nu få utveckla Skandinavien är spännande för oss. Joacim säger att Casa Rosa alltid varit väldigt involverade i Romos arbete, och nu blir det än mer. – De är också ett familjeföretag, och vi har vuxit med dem. Nu jobbar jag mycket med produkt-och varumärkesutveckling för Romo, framför allt med två av Romos varumärken. År 2011 öppnade Casa Rosa ett showroom på Östermalm i Stockholm för att visa upp sina produkter för arkitekter och inredare, något som slagit så väl ut att det nu är det dags för en utökning. Joacim Stigson, vd för Casa Rosa, visar prov på vårens inredningsstextilier. –På möbelmässan sa man att rosa är årets färg, berättar han. FOTO: KATARINA JOHANSSON – Grann lokalen blev ledig i höstas, så vi köpte den. Nu får vi ungefär dubbelt så stor yta, det blir jättebra. Joacim har ett stort intresse för tyger och vad de kan användas till. – Det finns så mycket man kan göra med textilier. De kan till exempel användas för ljudab sorbation och mörkläggning. Sömnaden betyder också oerhört mycket, det är det inte så många som vet. Casa Rosa har sin nisch inom den mer exklusiva delen av av branschen. Men där sängföretagen, med Hästens sängar som ett exempel, har varit bra på att skapa starka varumärken har den andra delar av den svenska inredningsbranschen varit sämre på att marknadsföra sig , säger Joacim. – Tyvärr har det inte funnits någon lika stark soffproducent. Men utvecklingen de senaste åren pekar ändå på att det går åt rätt håll och efter möbelmässan får jag säga att de svenska möbelproducenterna aldrig varit bättre än nu! KATARINA JOHANSSON katarina@stthuset.com Casa Rosa Startades: 1992 av Monica Stigson. Ägare: Sedan 2008 ägs företaget av Joacim Stigson. Antal anställda: Sju. Omsättning: 40 miljoner. Romo: Casa Rosa såldes 2015 till Romo, ett engelskt textilföretag som består av sex olika varumärken med olika inriktning: Black Edition, Kirkby Design, Mark Alexander, Romo, Villa Nova och Zinc Textile. Superisolerade spabad för sköna badupplevelser året runt. EARL Spabad med sex sittplatser varav en liggplats. Totalt 40 st. rostfria munstycken. Undervattens-LED. Mått: 2000 x 2000 x 970 mm. Ord. pris 89 900:49 900:29 900:inkl. moms DALLAS Plats för fem till sex badande. Totalt 33 st. rostfria munstycken. Undervattens-LED. Mått: 2080 x 2080 x 950 mm. Ord. pris 79 900:44 900:SVALBARD Plats för fyra till fem badande varav en liggplats. Totalt 21 st. rostfria munstycken. Undervattens-LED. Mått: 2120 x 1880 x 900 mm. Ord. pris 44 800:inkl. moms inkl. moms Kontakta oss för mer information på telefon 0703-17 23 70 eller besök www.svenskabadrumsinredningar.se Vi reserverar oss för eventuell slutförsäljning.