STT 1
4 STT Vecka 10 onsdag 9 mars 2016 SJUHÄRAD ÄNNU M
ERA ELIN Nya superdieten! ”Så tappar du femton kilo på två dagar”, ”Hon gick ner halva sin vikt, se den häpnadsväckande förvandlingen”, ”Sara, 22, rasade i vikt med detta enkla knep”, ”Superbäret som hjälper dig nå målvikten”. Löpsedlarna talar sitt tydliga språk. Fetma och övervikt är det värsta som kan hända en människa, och viktnedgång är det alla önskar sig. Inte nog med det ska det gå fort och enkelt, den stressade samtidsmänniskan har inte tid att gå på gym och handla grönsaker, hon vill kunna äta dessertost och dricka vin framför tv-serier varje dag och ändå ”rasa i vikt”. Därför trycker kvällstidningar upp dessa fånga löpsedlar i ansiktet på oss, och vi köper det uppenbarligen med hull och hår, annars skulle de förmodligen inte fortsätta. Förvirrad och osäker Ju fler artiklar jag läser om kost, motion och diet, desto mer förvirrad blir jag. Ska jag äta bara fett eller ska jag rikta in mig helt på protein? Är mjölk livsfarligt, eller livsviktigt? Är löpning skadligt eller ”en supermetod för att rasa i vikt”? Vilka är egentligen ”superråvarorna som får mig att nå min drömvikt” och är det värt att bli infertil för att bli snygg genom en raw food-diet? Ett inte så superbär Dieterna går emot varandra och trender blossar upp och blir oerhört populära i ena stunden för att helt förkastas i nästa. Senast igår läste jag om Acai-bäret om har hyllats som ett ”superbär” som ökar förbränningen. Runt om i Sverige har det lagts ned tusentals kronor på detta bär, för det är inte billigt att haka på den senaste diettrenden. Problemet är bara att det i dagarna kom ut en studie som påvisade att möss som matats med bäret inte bara Romeo, känsligt spelad av Lennart Eriksson, och hans Juliet, Nina Jemth, visar att åldern spelar liten roll när kärlek uppstår. FOTO: ROBERT ELMENGÅRD, SUPERSTUDIO Klassisk kärlek i ny miljö Men hur ska jag veta vad som funkar för mig? lättare gick upp i vikt utan också drabbades av bland annat leverbesvär. Dietisterna säger att man ska satsa på det som funkar för en själv, men hur ska jag veta vad som funkar för mig när det finns hundratusentals alternativ? Svaret på alla frågor! Förvirrad och fast i hälsoträsket satt jag där framför melodifestivalen med handen i chipsskålen (en produkt vi alla kan vara överens om inte går in under kategorin ”supermat”) och så under mellanakten fick jag en uppenbarelse. Plötsligt hade jag svaret på alla mina frågor. Jag insåg att det finns en enkel väg att bli smal, snygg och sexig. På tv:n tillsammans med Hasse Andersson dansade en vacker violinist. Smal, självsäker, med fantastisk hållning och svallande hår. Och det slog mig att jag aldrig någonsin har sett en fet och ful violinist. Fiolen verkar automatiskt göra kvinnorna vackra, smala och som om det inte vore nog med det har de också alltid fantastisk hårkvalitét. Tänk på det själva, när såg ni senast en tjockis med stripigt hår som spelade fiol? Precis! Svaret på alla förvirrade dietfrågor är: fiol! ”Så fick Elin, 25, drömkroppen” Jag kan redan se Aftonbladets svarta rubriker framför mig: Så fick Elin, 25, drömkroppen! Och Expressen kommer inte vara sena med att hoppa på med: ”Superdieten som garanterar resultat”. Alla kommer skriva om violinistdieten och jag kommer inte bara bli smal, snygg och rik, jag kommer dessutom få långt tjockt hår och fantastisk hållning! TEATER Lördagens premiär på Borås stadsteater togs emot väl av premiärpubliken. Klassikern Romeo och Juliet utspelas nu på ett vårdhem. Men en del av styrkan i kärleksdramat mitt i familjefejden, har minskat med den nya bearbetningen. Scenen är öppen och stor och scenvinden skymtar därovan. Ruffig rekvisita, ståltrappor och långa plastskynken som används uppfinningsrikt för att förändra scenografin. En ensam cellist skapar effektfull musik. På scenen stapplas det, åks rullstol och hötts och fäktas med käppar. Det är ”Amman mycket som är tilltalande och underhållande i iscensättningen av Romeo och Juliet på Borås stadsteater. Pjäsen i sig upphör aldrig att fascinera. Trots att det är en tragedi finns hoppet varje gång att det tragiska slutet ska kunna undvikas. I en så fri bearbetning som Borås stadsteater gör, var det också svårt att veta hur trogen originalets handling de skulle vara. Att sätta upp klassiker är i sig berömvärt och att flytta dem i tid och miljö kan få publik att se dem i nytt ljus. Vilka spelas lysande av Mikael Dahl.” förtryck drabbar Romeo och Juliet som äldre personer i ett modernt sammanhang, jämfört med som ungt tonårs par i medeltidens Verona? Idén är inte dum. Och originalets roller har förändrats på ett fyndigt sätt. Staden Verona är nu ett vårdhem och Juliets friare, Paris, istället det vårdhem som hon ska tvingas flytta till. ”Fursten” har blivit vårdhemmets föreståndare, den roliga rollen Juliets ”amma”, gestaltas lysande av Mikael Dahl som manlig vårdpersonal på hemmet. Han är den som drar ner mest skratt under premiärkvällen i lördags. Romeo och Juliets oförsonliga föräldrar, huvudmännen för släkterna Montague och Capulet, har här blivit deras barn, som i lika stor mån regerar och förhindrar kärleken. Vilken FÖRENINGSNYTT TRANEMO SPF Seniorerna Tranemo SPF Seniorerna Tranemo höll den 25 februari årsmöte i Mossebo bygdegård. Ett 100-tal medlemmar var närvarande. I styrelsen för 2016 ingår Bernt Bertilsson, ordf, Marianne Hörnqvist, Anita Lindgren, Stina Lind, Henry Jönsson, Marianne Andersson, Margareta Emanuelsson och Ingegerd Johansson. Efter årsmötet bjöd Tonsättarna på underhållning med körsång till egen orkester. Rolf Lindgren informerade om Närtrafiken inom Tranemo kommun. Göran Sandberg visade smakprov från revyn Milda Makter. Därefter bjöd föreningen deltagarna på smörgåstårta och kaffe. Kvällen avslutades med dragning i lotteriet. Elin Larsson, krönikör i STT, är uppvuxen i Sexdrega och bor i Redslared. Här skriver hon om vardagsfunderingar ur en ung Kindsbos perspektiv. Tipsa henne gärna på elin@stthuset.com. Hon finns även på annumeraelin@blogspot.com. SPF Seniorerna Västra Kind Föreningen SPF Seniorerna Västra Kind har haft årsmöte på Solbackens Trygghetsboende i Länghem. 66 medlemmar hälsades välkomna av ordförande Alf Nyman. Parentation hölls över fem medlemmar som avlidit under året. Berit Provén spelade vacker musik och läste ett stycke av Caroline Krook. Gunnel Alström tände ljus och en tyst minut hölls, det avslutades med sången ”Tysta Skyar”. Alf Nyman omvaldes till ordförande för år 2016. En ny medlem invaldes i styrelsen som ersättare för en styrelsemedlem som avlidit under året. Årsberättelse och ekonomisk berättelse lästes upp och godkändes, övriga val gjordes efter valberedningens förslag. Föreningen hade vid årsskiftet 165 medlemmar. Avtackade blev Stina Enoksson och Hanseman Johansson som avsagt sig omval. Efter förhandlingarna bjöd föreningen på risgrynsgröt och skinksmörgås samt kaffe och pepparkaka. Kjell-Åke Pettersson berättade om sin julgransodling på Sällerås vilket var mycket intressant och uppskattat. Lotteriet såldes med fina vinster och Nationalsången avslutade kvällen. Romeo och Juliet på vårdhemmet Verona Spelas: På Borås stadsteaters stora scen. Av: William Shakespeare i översättning av Göran O Eriksson och i bearbetning av Pelle Öhlund. Regi: Pelle Öhlund som tillsammans med Nina Jemth har skapat scenkonstverk på en rad teaterscener, framförallt i södra Sverige. De är konstnärliga ledare för Varietéteatern Barbès i Malmö och deras produktioner har gästspelat runt om i världen. Skådespelare: Lennart Eriksson, Nina Jemth, Electra Hallman, Frederik Nilsson, Gunilla RydholmEriksson, Mikael Dahl, Alison Clancy, Chris Lancaster, Elin Bornell och Eva Claar. Musik: Chris Lancaster och Alison Clancy, i New York-baserade duon Loving you. makt har inte barnet som dömer föräldern som blivit kär i sin fiende, för att vara dement? När spelet börjar sitter Romeo i rullstol, djupt tyngd av sorgen efter sin fru Rosaline. Det är otydligt till vilken tid pjäsen förlagts. Utanför hörs kulsprutor och sirener, svartvita upploppsbilder projiceras, barnen Montague och Capulets eleganta klädsel för tankarna till 1930-talets maffia kanske i Chicago. Lennart Eriksson i rollen som Romeo får oss att känna kärleken, hur han livas upp och blir yngre, reser sig ur rullstolen och till och med klättrar in genom fönster för att nå sin Juliet. Mycket av originaltexten känns igen, delar är nyskrivna, med folkligare språk, där svordomarna nästan får en att hoppa till. Samma föryngring som hos Romeo syns inte i Nina Jemths Juliet, hon blir snarare allt tröttare. Deras kärlek och samspel som energi och drivkraft i pjäsen når inte riktigt ut i salongen. Idén att flytta handlingen så drastiskt, fungerar det? Att förändra det som är en stor del av pjäsen, den ungdomligt starka förälskelsen och det svart-vita tänkandet som leder till tragedin. För kärlek spelar ålder ingen roll, men den första kärlekens starka passion känns inte lika trolig med ett 80-årigt par. Det är också en viss skillnad med ett tragiskt slut när huvudpersonerna är 80 år istäl let för 15. ANN SOFIE WAHLBERG annsofie@stthuset.com