Nöjesnytt Helsingborg 1
NOTISER MUSIKALEN SNÖVIT TILL HELSINGBORG BO KASP
ERS ORKESTER TILL HELSINGBORGS KONSERTHUS B o Kaspers Orkesters musik har genom åren beskrivits i en mängd nedsättande ordalag; reklambyråmusik, svensson-soul, IKEA-jazz och parmiddagsmuzak. Men faktum kvarstår att när deras mix av soul, jazz, pop, blues, latin och gammal hederlig svensk visa är som bäst är den väldigt svårslagen, inte minst tack vare det grundmurade naturliga svänget, Bo Sundströms vemodigt norrländska stämma och hans träffsäkra och ofta bitterljuvt vardagshumoristiska texter. För att ta historien från början så bildades Bo Kaspers Orkester 1991 av ett gäng redan då rutinerade och respekterade sessionmusiker och två år senare släpptes debuten Söndag I Sängen. Soundet var då starkt jazzinfluerat och innehöll en hel del lån och samplingar från existerande jazzlåtar – ett arbetssätt bandet använt sig av flitigt genom åren. Skivan, och inte minst texterna, fick stor uppmärksamhet men det var först efter den mer pop-och soulinfluerade uppföljaren På Hotell, och singlarna Puss och Hon Är Så Söt som Bo Kaspers Orkester blev en nationell angelägenhet. Det har blivit ytterligare sex storsäljande album, och med innerliga kärlekslåtar som Ett & Noll, Undantag, Bara För Din Skull och Innan Allt Försvinner har Bo Kaspers på många sätt tonsatt den moderna svenska folksjälen. –Ibland kan jag inte skriva om något annat än om kärlek, har Bo Sundström sagt. Relationstemat har blivit ett slags verktyg. När ska det ta slut på alla kärlekssånger, har vi inte hört alla? Uppenbarligen inte, då Sundström och Orkestern fortsätter gräva i det nästan omöjliga i att hålla kärleken glödande och det lika vackra som fula i att fortsätta leva. När jag intervjuade Bo Sundström inför hans solodebut Skåne 2005 var det efter en ganska infekterad och jobbig period i bandets historia. Bosse var väldigt öppenhjärtig med sina känslor och tankar om relationerna inom bandet, något som resten av orkestern reagerade starkt på. Så här sa han till mig då: –Jag var less på hela grejen efter vår senaste turné, och ärligt talat trött på de andra i bandet också. Vi kompletterar varandra bra men den kreativa processen kan vara jävligt jobbig. Tanken på att göra en soloskiva har funnits ganska länge, jag har bara dragit på det. Efter senaste turnén kändes det som det var ett bra tillfälle, att jag äntligen kunde göra det med gott sinne. Att göra en soloplatta var tydligen precis det som behövdes för att både Bo och bandet skulle inse att de verkligen behöver varandra, för efter skivan Hund från 2006 har de jobbat hårdare än någonsin, och gått från klarhet till klarhet. Orkesterns senaste och sammanlagt elfte studioplatta Redo Att Gå Sönder släpptes förra året och fick genomgående fina recensioner. Den 18 mars kan man se dem i Konserthuset i Helsingborg. ■ TEXT: OLA KARLSSON S növits äventyr presenteras nu på ett helt nytt sätt i form av en rejäl energikick tillsammans med en ovanligt elak häxa, en relativt vacker prins, osannolikt viga dvärgar och framförallt en underskön Snövit. Utöver de självklara sju dvärgarna och prinsen figurerar en härlig skara av skogens alla djur. På scenen ryms en stor vuxen- och barnensemble och allihop kommer till Helsingborg Arena den 24 april. Snövit – The Musical är Bröderna Grimms klassiska saga är omarbetad av Robert Dröse till en modernare version med stor ensemble, påkostade kläder och fantasifull scenografi. Föreställningen innehåller häftig och medryckande originalmusik – allt från klassiska musikalballader till rock, gladjazz och house. Det är en känslomässig berg- och dalbana, där sorg möter skratt och dramatik möter show i en fantasifull och omtumlande saga som innehåller det mesta för alla barn i åldern 3 -100 år! Våga följa med in i sagans värld och till det berömda slottet där den egensinniga drottningen för en kamp för evig skönhet och som hon ständigt förlorar mot den undersköna Snövit. Drottningen tvingar ut Snövit i den ökända mörka skogen, där hon till slut hamnar hos de berömda dvärgarna. Dvärgarnas möte med Snövit blir en omtumlande och annorlunda upplevelse. Frågorna hopar sig naturligtvis: får prinsen någonsin kyssa Snövit, kommer drottningen någonsin bli vacker och får sagan ett lyckligt slut? Folkkära Nanne Grönvall spelar den elaka och intrigerande drottningen som gör allt för att stoppa Snövit och superstjärnan YOHIO, vars hyllade skådespelardebut i ”Jordskott” gav mersmak ses här i rollen som den charmiga prinsen. TV-kändisen, tillika långfilmsaktuella Ellen Bergström gör scendebut som den tuffa och modiga Snövit som inte låter sig slås ned av något medan Niclas Wahlgren gör rollen som fega Härolden som gör allt för att klättra uppåt. Kalle Rydberg spelar Snövits far som är Kung över Landet. Erik Fredrikssons har skapat en magnifik scenografi som blandar analog fantasi och digital videoteknik på ett ytterst effektivt sätt. Thomas Malmros kostymkavalkad passar perfekt för Nanne Grönvalls paljettpråliga drottning med tre tufsiga olyckskorpar i släptåg och det bjuds överlag på en både skojig och småtokig ensemble där dynamiken mellan vuxna och barn firar stora triumfer. Dessutom får vi se sju oformliga discotyper vid namn Konrad (alla sju, alltså), en skön koreografi och aktuella blinkningar till bland annat alltid aktuella barnklassikern Bolibompa. ■ TEXT: OLA KARLSSON FOTO: PETER KNUTSSON 54 | nöjesnytt