”Första dagen hade vi 1.500 besökare!” värt våren
s slit. Och trots att det var rusning och full fart under öppningsdagarna har allt fungerat friktionsfritt – det har inte ens känts trångt eller rörigt. – Det var nog tack vare att lokalerna har sådan volym och rymd, tror Seved. Under premiärdagarna fanns också sjutton av de viktigaste leverantörerna på plats för att supporta och hjälpa till med visning och försäljning av sina varumärken. – Vi är mycket tacksamma för deras engagemang! Bortsett från att butiken nu blivit lättöverskådlig och ändamålsenlig för såväl kunder som personal är det nog vapenbunkern och skjutbiografen som blivit den största höjdpunkten i den här storsatsningen. Det är ju helt klart en fördel att enkelt kunna provskjuta det vapen man ska investera i. Här skjuter man på på 25 meters avstånd vilket motsvarar ett avstånd på 80-100 meter. – Tanken är också att jägarna i bland annat älgjaktlagen ska kunna göra de prov- och märkesskjutningar som krävs för att få jaga, säger Seved och berättar att de även planerar att hålla kundevent här. Det har gått några veckor sedan öppningsdagen. Nu är Seved och de övriga på Fritid & Vildmark mitt inne i säsongen. Försäljningen har varit god och semester har det inte varit tal om ännu. – Nu gäller det att köra hårt någon månad till och efterhand finna rutinerna, sen börjar vår semesterperiod. Vi som jobbar här är ju också jaktintresserade så vi tar gärna ledigt då. Till skillnad från tidigare år tror Seved emellertid inte att det blir så väldigt lugnt i butiken i oktober–november. I och med det utökade sortimentet, med bland annat Barbour, Swedteam och Fjällräven med flera finns alla chanser att fler än bara de mest jaktintresserade kunderna hittar in. – Det här är en bra plats. Hit tar man sig lätt med bil. Det ska inte vara problem med parkering heller och det är en klar fördel för våra kunder, säger Seved nöjt. TEXT: Tina Hjorth Svensson FOTO: Henrik Wiklund 116