Tillsammans i Mälardalen 1
FRÅGA TIM > — Jag lärde mig snabbt vilket tåg som
passar mig bäst. Jag gillar direkttågen som dessutom har uppkoppling hela vägen. Det innebär att jag får massor av jobb gjort under resan. Under de hundratalet resor fram och tillbaka till Göteborg har Sara endast varit med om en handfull förseningar. — Jag ser verkligen inga nackdelar med att ta tåget. Jag har kört bil någon gång, men det är stressigare för då får jag ju inget jobb gjort samtidigt. Restiden med tåg är cirka 7 timmar tur och retur, med bil något längre. Det är både skönare och säkrare att ta tåget. Det enda jag saknar om du glömmer att ta med kaffet … är kaffe, men när man väl lärt sig att man behöver ta med det på dubbeldäckarna så är det ju inga problem. Capgemini är ett IT-konsultbolag och hela företaget reser mycket. Västerås ligger bra till för tågresor både till Stockholm och Göteborg. — Det finns de som veckopendlar och de som reser varje dag. Min chef sitter i Göteborg, liksom många av våra kunder. Jag har även rest mycket till Stockholm tidigare. Capgemini är ISO14001 miljöcertifierade och anstränger sig för att företaget ska vara så hållbart som möjligt. I möjligaste mån väljer vi tåg och kollektivtrafik för att spara in på koldioxidutsläpp. Jag ser verkligen ingen anledning till att ta flyget eller bilen. Tågen går så pass ofta att det alltid finns något som passar. MILJÖKALKYL: En tur- och returresa med SJ Dubbeldäckare VästeråsGöteborg på ett halvbelagt tåg innebär ett koldioxidutsläpp på cirka 0,6 gram koldioxid per resenär. Motsvarande utsläpp för en bilist är 72,20 kg beräknat på två personer i en bil. Räkna ut din egen miljöpåverkan sj.se/miljokalkyl Avstängning på Mälarbanan Jag pendlar Stockholm—Västerås och kommer att påverkas av att Mälarbanan stängs under två månader i sommar. Under sommaren 2015 när det också var avstängt så fanns det ett tåg på morgonen och ett på kvällen som gick Västerås—Stockholm via Eskilstuna och tillbaka (så man kunde åka tåg hela vägen). Kommer det att vara så även denna gång? Och vad händer med priset under den här två månader långa perioden? Carl Tack för din fråga, Carl. Det stämmer att Mälarbanan kommer att vara avstängd mellan Bålsta och Stockholm den 11 juni—8 augusti. Eftersom direkttågen via Eskilstuna varit så populära vid tidigare avstängningar kommer SJ att sätta in ett omlett tåg per dag i vardera riktning även under sommaren 2016. Vid en banavstängning ställer tågopeVisste du att… > När du bokar biljett på SJs regio naltåg Stockholm— Västerås—Örebro—Göteborg får du ett rabatterbjudande för valfri wrap och dryck, liten måltidssallad eller liten frukost hos Pressbyrån. > När du reser med SJs dubbeldäckare har du fritt wifi och C More ombord under hela resan. Borlänge Karlstad HALLSBERG Mariestad Mariestad Skara Lidköping FALKÖPING Vänersborg ALINGSÅS Stenungsund GÖTEBORG Halmstad Borås HERRLJUNGA LAXÅ tåg TÖREBODA SKÖVDE Jönköping SMIDIGT, SMIDIGT! Så här enkelt kan du resa med noll byten på sträckan Västerås– Skövde/Göteborg och Örebro–Skövde/Göteborg – samt med endast ett byte till många, många andra orter. buss Arlanda Uppsala Sala Ludvika ARBOGA ÖREBRO Katrineholm ENKÖPING VÄSTERÅS Eskilstuna STOCKHOLM ratörerna tåg och lokförare åt sidan och hyr in bussar och busschaufförer till en stor kostnad. SJ har således inte lägre kostnad under en avstängning, utan avsevärt högre. Mot bakgrund av detta justeras inte priserna vid banarbeten. Jan Kyrk, vd TiM Varför så omständligt? Som möjlig förstagångspendlare (Norrköping—Katrineholm) måste jag säga att jag häpnar över hur omständligt allt är. Är chockerad över att ingen tvingat fram ett mer enhetligt och enklare system av ren självbevarelsedrift (hur ska man annars få bort folk från bilar?). Peter Hej Peter! Tack för ditt inlägg. Vi som jobbar med dessa frågor sedan ett par år tillbaka är helt eniga med dig. Det borde kunna vara enklare att vara kund med månadskort inom regionaltrafiken! Det som med stor sannolikhet kommer att ske inom 1—2 år är att: • Alla produkter ska kunna köpas/laddas både via webben och hos ombud på större orter. • Den digitala månadsbiljetten utvecklas och blir den primära för alla typer av periodkort. Vi är tacksamma för att du, som ”ny i systemet”, passar på att förmedla dina tankar och idéer till oss. Klas Bringert, affärsutvecklare TiM 13