Tillsammans i Mälardalen 1
v LADDA NER appen SJ Labs från Apple App Store el
ler Google Play Månadsbiljetter kan fås som digitala biljetter och användas i SJs appen. — Att vi nu lanserat en ny webbplats, ny mobilapp och nya biljettautomater betyder dock inte att vi är i mål — det betyder att vi nu än mer kan växla upp arbetet med att erbjuda kunderna fler funktioner som de har efterfrågat. Vi hoppas att våra resenärer vill vara med och vidareutveckla appen, hemsidan och de nya automaterna tillsammans med oss, avslutar Jenny Gejke. Labba med SJ Nu kan du som resenär vara med och utveckla utvalda idéer och funktioner tillsammans med SJ i mobilappen SJ Labs. — För SJ är det viktigt att ständigt lyssna på kunderna och förbättra det digitala kundmötet. Vi har därför tagit fram två nya app-funktioner som vi hoppas att kunderna vill vara med och testa, säger Claes Lindholtz, chef för Affärsutveckling på SJ. Till en början släpps två funktioner. Den ena hjälper resenären att hitta var i tåget det finns en ledig plats — när kunden inte har någon bokad. Den andra hjälper resenären att ställa sig på rätt ställe på stationen för att enkelt hitta sin vagn och plats när tågen kommer. Funktionerna är begränsade och genomförs som pilottest. Till exempel gäller att hitta en obokad plats bara på SJs regionaltåg på sträckan Stockholm—Västerås—Örebro— Göteborg och var man ska stå på plattformen bara den som åker SJ Snabbtåg från Katrineholm. — Vi vill engagera användarna så att vi kan lära oss mer om deras behov och om vad som tillför värde för dem, så vi vet vad vi ska utveckla vidare, säger Claes Lindholtz. Funktioner att testa Hitta en ledig plats Funktionen ”Hitta en obokad l p ats” är till för dig som reser utan platsbiljett med SJs regionaltåg på sträckan Stockholm—Västerås—Örebro—Göteborg. I appen kan du se vilka vagnar som har flest lediga platser och för varje vagn visas ett antal obokade sittplatser. Eftersom det är först till plats som gäller kan det vara någon annan som re an sd n sitter på n gon av dessa platser. m gä er an det vara ågon av er på Var ska jag stå Osäkerheten över v mar man som resen r ska stå på plattformen skapar är sk ar stress hos re åst nat. btå ho resenärerna och kan medf med öra att tåget blir försenat då p s g ingen tigi n ngen tar längre tid ä bn eräknat Funktionen ”Var ska ag st på plattformen” är til l för dör dig som reser med SJ Sna bbt g r n frå f ån ndrar var på ka j jag stå f Katr ni eholm C och u drar å f plattformen du ska st å för att vara så nära din sittplats som möj im möjlli t när tåget stannar. gt n a D Hela Sverige i alla SJs biljettautomater Det ska vara enkelt att köpa sin tågbiljett, därför ser SJ nu till att alla biljettautomater i hela landet ser likadana ut och innehåller samma utbud. De gamla, nationella biljettautomaterna sjöng på sista versen och behövde bytas ut. SJ har därför under våren bytt ut och uppdaterat alla SJs automater, så att de ser likadana ut och innehåller samma utbud. Automaterna har fått nya, gröna skyltar och uppdaterats så att du som resenär kan köpa resor till hela Sverige på samma sätt som om du köpte en resa på www.sj.se. Som resenär är skillnaden en ny startsida med två menyval: • Grön n pp: ÖP RESA (nationell köpdialo , s på sj.s ön kna k app: K P RE KÖ nel .se) • Blå k app: Snapp: SJ REGIONAL pdialog (samma jejet för SJ Re iör SJ Region l)onal) b uder är res resa me . Autom samma utbud av operatörer so Markus Hol v n ng egna kanal je bl nd a kun är tydldliigare vilklka tåa g man kan d Automaterna har tter ti hll hel Sv are v samma utbud av stationer och sjj e nya billjettautomaterna har testats s noggrant and annat med kundt stester på Stockholholms centra s a on.ti l t operatörer som s .se, säger rk s Holf e, chef för Försäljini g egna kana er på SJ. De ny ma köpd alog so s m tidigare — Nu er uj der allla e a Sver e och det alog, samma utbud som a automater bilig 15 HANNA KATZEFF G o d o m o r i n n , g e