Tillsammans i Mälardalen 1
tillsammans | AVGÅNG Jan Kyrk vd Trafik i Mälarda
len Glad sommar! Äntligen är sommaren här. För mig innebär det tid att resa och upptäcka Sverige. På mittuppslaget och baksidan hittar du massor av somriga utflyktstips. För den som anser att resan är en del av upplevelsen kan jag särskilt rekommendera Mariefredsrundturen med ångbåt, snabbtåg och ånglok. En kombination av gammalt och nytt med många fina vyer. Sommarresor är avkopplande. Detsamma gäller resor i jobbet. Jag håller med Sara på Capgemini i Västerås. Hon beskriver hur stressad hon blir när hon tar bilen eftersom hon då inte hinner läsa mejl och få undan administrativt arbete under färden till Göteborg. Vi hoppas att fler ska hitta till våra tåg som smidigt, säkert och effektivt tar Mälardalare till Sveriges näst största stad. På sidan 12 har vi ritat upp en karta över hur du enkelt kan resa med noll byten på sträckan Västerås-Örebro-Skövde/Göteborg — samt med endast ett byte till många, många orter. På tal om resor. Du har väl inte missat att SJ infört generösare ersättning vid försening, för alla med SJs månadskort? Läs mer på sidan 6. Tågtrafiken har ökat drastiskt under de senaste decennierna och infrastrukturen har inte riktigt hunnit med. Under sommaren tar Trafikverket krafttag och jobbar med förbättringar på bland annat Mälarbanan. Trots att fler och fler tåg trängs på banorna reser SJs resenärer i dag ofta snabbare än tidigare. Arne Hällqvist, tidtabellskonstruktör i SJ, har jämfört hur restiderna förändrats från 1989 till i dag. Till exempel har resande på sträckan Stockholm–Eskilstuna fått drygt en halvtimmes kortare restid. Fler som reser betyder att det behövs fler lokförare. Kort utbildning, ljuvlig utsikt från kontoret och en bra arbetsmarknad — låter det som något för dig? Då kanske lokföraryrket är något för dig? Läs mer på sidan 7. Så hoppas jag att vi ses på ett tåg om några år! Trevlig läsning och trevliga resor! tillsammans i mälardalen finns ombord på SJs regionaltåg, samt hos SJ Resebutik och TiM-ombuden i Mälardalen. Teckna en e-prenumera tion på tim.se/tillsammans. Ansvarig utgivare: Jan Kyrk, vd@tim.se Kontaktperson: Klas Bringert, affärsutvecklare, 010751 59 18, klas@tim.se TiMs korsord finns på tim.se/korsord. Produktion: Publik, redaktör Sofia Hällsten, tips@tim.se Grafisk form: Jamendåså. Tryck: Östertälje tryckeri. Omslag: Per Sandberg Redaktionsadress: TiM AB, c/o SJ, 105 50 Stockholm Kundtjänst: 0771-846 846. Webbplats: www.tim.se För senaste nytt och tävlingar gilla oss på www.facebook.com/ trafikimalardalen ISSN 2001-9106 Alla reportage resor har gjorts med kollektiv trafik. 8 10 av så många svarar att de är nöjda med sin senaste resa med kollektivtrafiken, enligt Kollektivtrafikbarometern som genomförs årligen av branschorganisationen Svensk Kollektivtrafik. Varannan svensk reser regelbundet med kollektivtrafiken och 85 procent uppger att de kom fram i tid på sin senaste resa. I FÖNSTRET Djurgårdsfärjan får ny kajplats I april fick Djurgårdsfärjan ny angöringsplats vid Skeppsbrons kaj. Den nya hållplatsen ligger drygt hundra meter norrut, närmare slottet. Kommer du med tunnelbanan från T-centralen är det enklast att kliva av vid Gamla stan och promenera till det nya färjeläget. Anländer du vid Slussen finns skyltning som visar till Djurgårdsfärjans nya läge. Den nya kajplatsen ska vara i drift under de första sex åren då Slussen byggs om. Tåg i tid i Mälardalen Punktlighet helår 1 Linköping—Stockholm—Gävle 2 Stockholm—Uppsala 3 Stockholm—Västerås—Örebro—Göteborg 4 Stockholm—Eskilstuna—Arboga—Örebro 5 Sala—Västerås—Eskilstuna—Linköping 6 Stockholm—Katrineholm—Hallsberg 7 Stockholm—Nyköping—Linköping 2010 2014 2015 84 % 85 % 88 % 92 % 95 % 94 % 83 % 87 % 88 % 88 % 92 % 90 % 86 % 92 % 89 % 82 % 91 % 91 % 83 % 91 % 90 % Övriga tåg inom länen SL Pendeltåg Upptåget samt TiB-tåg Bra att veta: Trafikverkets avstängningar av Årstabron söder om Stockholm samt hastighetsnedsättningen mellan Västerås och Sala påverkade punktligheten negativt under 2015 jämfört med 2014. 2 ERJA LEMPINEN