Tillsammans i Mälardalen 1
tillsammans | RESA Lokförare – ett framtidsyrke K
ort utbildning och därefter ett omväxlande jobb med bra lön och världens bästa utsikt från kontoret. Låter det som något för dig? De kommande åren går många lokförare i pension vilket öppnar för nya jobb som lokförare. Text: Sofia Hällsten Stefan Klein sadlade om från grundskolelärare till lokförare för tio år sedan. Nu arbetar han som både lokförare och körlärare för SJ i Hallsberg. — Jag ville byta karriär och halkade in på lokförarutbildningen av en slump. Jag trivs väldigt bra. För det mesta är det en rofylld tillvaro, till skillnad mot att jobba i skolan som jag gjorde förut. Stefan beskriver ett inrutat arbete där det är viktigt att följa tidtabeller och trafikföreskrifter men att arbetet också är väldigt fritt och med mycket stort eget ansvar. — Oftast är det stillsamt och lugnt. Ingen har ett kontor med bättre utsikt. Jag ser årstidernas skiftningar och varierande landskap genom fönstret. Andra dagar är det strul och det är då vi lokförare sätts på prov! Det gäller att ha simultankapacitet. Passar de flesta Yrkeshögskolorna samverkar med trafikföretagen som förbinder sig att erbjuda praktik. Stefan har med sig en lokförarelev ungefär 50 procent av tiden. — Det är roligt och väldigt blandat. Det är unga, äldre, killar, tjejer — lokföraryrket passar de flesta. Det viktiga är att man är tillräckligt mogen och beredd att ta ansvar. De flesta som jag kör med är motiverade och målmedvetna. Många som väljer att utbilda sig till lokKort YH-utbildning För att bli lokförare krävs en yrkeshögskoleutbildning som pågår i 60 veckor plus sommarlov. Utbildningen är kostnadsfri och studiemedelsberättigad. Drygt en tredjedel, 21 veckor, av utbildningen är praktik, Lärande i arbete (LIA). Under praktiken är du ute och kör hos något järnvägsföretag tillsammans med en handledare. Yrkeshögskolorna i Mälardalen finns i Hallsberg och Huddinge. Läs mer: www.lokforarutbildning.se — Vi arbetar tillsammans med branschföreningen Almega för att marknadsföra lokförarutbildningen och är även aktiva i de styrelser som finns hos respektive YH-skola, säger Peter Blomqvist, HR-direktör på SJ. För att säkerställa att utbildningarna inom yrkeshögskolan möter arbetslivets krav drivs de alltid i nära samarbete med arbetsgivare. — Det är viktigt att vi ger bra prognoser för förare har arbetat med något annat innan, några få kommer direkt från gymnasiet. — En schyst lön lockar många. Nackdelar med yrket är oregelbundna arbetstider, mycket helgjobb och en del överliggningar på andra orter. Men det positiva överväger, helt klart! Det är få som lämnar det här yrket innan det är dags för pension. Bra arbetsmarknad SJ räknar med att behöva rekrytera omkring 40 nya lokförare om året de närmsta åren och jobbar aktivt med lokförarutbildningen. framtida behov då YH-utbildningar bestäms årsvis och det råder konkurrens om hur många platser respektive yrke får. Generellt kan man säga att lokföraryrket tillhör de populäraste YH–utbildningarna, säger Peter Blomqvist. Sam Ekemark växlade spår efter att länge ha jobbat i bokhandel. — Jag ville göra något nytt och blev tipsad av en tjejkompis att söka. Kort utbildning, bra lön och lätt att få jobb lockade. Sedan 2010 kör Sam för Stockholmståg i hela pendeltågsnätet i Stockholm. Han är stolt över att vara en del av kollektivtrafiken. — Jag trivs jättebra. Det är ett toppjobb. Jag känner att jag gör nytta i jobbet och att jag genom arbetet är en del av samhället. Stefan Klein Stärkta rättigheter på vissa korta sträckor Stockholm Eskilstuna Förseningsersättning enligt nya regler Stockholm Eskilstuna Örebro Förseningsersättning enligt EU-regler 6 Den nya lagen gäller samtliga resor, oberoende av trafikslag, med en sträckning under 15 mil. Definitionen ”under 15 mil” gäller linjens längd, från första till sista stationen, och inte resenärens resa. För sträckor över 15 mil fortsätter den nuvarande EU-förordningen att gälla. Från den 1 april får du som reser med tåg, spårvagn, tunnelbana och buss stärkta rättigheter. Bland annat kan du få halva biljettpriset tillbaka redan när du blir 20 minuter sen. Text: Sofia Hällsten FOTO: HANNA KATZEFF