Tillsammans i Mälardalen 1
Sommarjobb på spåren När färre åker till och från
arbetet passar Trafikver ek t på att underhålla och bygga ut in astruktur n å g fr avstängn ni gar framför allt på Mälarbanan. Text: S fio a Hällsten Sommaren 2016 innebär l nga på uren. Åtta veckors avstängning på Mälarbanan Att bygga ut Mälarbanan mellan Västerås och Stockholm är ett stort arbete som påverkar många tågresenärer. Två spår ska bli fyra mellan Barkarby och Kallhäll och nya stationer ska byggas i Kallhäll, Barkarby och Sundbyberg. De nya spåren innebär att pendeltågen kan separeras från övrig tågtrafik. Det ger tätare turer, bättre punktlighet och kortare restider. Men först innebär det trafikavstängningar. Under åtta veckor, 11 juni—7 augusti 2016 stängs banan av för arbeten. SJs tåg ersätts med buss på sträckorna Bålsta—Stockholm och Bålsta—Sundbyberg, och omvänt. För pendeltågen gäller att sträckan Spånga—Bålsta ersätts med buss. För tillfälliga tidtabeller och information om bussersättning, se www. sj.se/trafikinfo och sl.se. Läs mer om projektet: www.trafikverket.se/malarbanan Spårbyte på sträckan Tillberga–Ransta Tågen har under en längre tid fått köra i reducerad hastighet på sträckan Tillberg—Ransta, vilket medfört att färre tåg gjort uppehåll i Ransta. Under sommaren kommer Trafikverket att byta spår för att höja standarden på banan. Spårbytet innebär att sträckan kommer att vara avstängd för trafik från 13 augusti till 5 september 2016. Därefter kommer tågen åter att kunna köra i 130 km/h på sträckan. Parallellt kommer tio plankorsningar utmed sträckan att rustas upp för ökad säkerhet. Läs mer på www.tim.se/ransta Läs mer om projektet: www.trafikverket.se /tillberga-ransta-sparbyte Dubbelspår på Nynäsbanan och ny station Sedan 2007 pågår arbetet med att förbättra punktligheten på Nynäsbanan genom att bygga dubbelspår. Nu i sommar stängs banan mellan Västerhaninge och Nynäshamn av från måndagen den 27 juni till natt mot måndagen den 8 augusti. Under avstängningen utförs merparten av det återstående arbetet med dubbelspåren från Tungelsta station till Hemfosa. Spåren efter Skogås station stängs från 4 juli till natten mot den 8 augusti på grund av bygget av den nya stationen Vega. Bussar ersätter under avstängningen tågen på sträckan Skogås— Västerhaninge—Nynäshamn. Läs mer på sl.se. Läs mer om projektet: www.trafikverket.se/nynasbanan Snabbare resor Dubbelspår mellan Strängnäs och Härad Trafikverket bygger dubbelspår för att förbättra kapaciteten på Svealandsbanan. Parallellt med dubbelspårsutbyggnaden byggs ett nytt resecentrum, med en ny stationsbyggnad över spåren samt parkeringsgarage och närliggande busshållplatser. Detta medför att banan mellan Läggesta och Eskilstuna kommer att stängas av under veckorna 32 och 46 samt under vissa helger för att Trafikverket ska kunna arbeta. Under sommaren är banan avstängd måndag 8 augusti till söndag 14 augusti. Dubbelspårsutbyggnaden och Strängnäs nya resecentrum beräknas vara klart i juni 2018. Läs mer om projektet: www.trafikverket.se/ strangnasharad Tågtrafiken har ökat rejält under de senaste decennierna. Men trots att godståg trängs med regional- och snabbtåg på banorna reser SJs resenärer i dag ofta snabbare än tidigare. Arne Hällqvist, tidtabellskonstruktör i SJ, har jämfört hur restiderna förändrats från 1989 till i dag. Restider 1989 Stockholm–Malmö Stockholm–Göteborg Stockholm–Eskilstuna 6.03 3.57 (snabbast 3.49) Stockholm–Västerås 1.18 1.36 1.51 Restider i dag 4.26 3.05 (snabbast 2.50) 0.55 1.01 Stockholm–Karlstad 3.05 2.25 (snabbast 2.08) Stockholm–Gävle 1.24 Stockholm–Sundsvall 4.32 Tack SJ Nytt som delat med sig av informationen. 5 3.18 FOTO: NICKLAS BLOM