Främja läsning 1
Främja läsning Avslutande reflektioner I Sverige
i dag är det närmast en självklarhet att alla medborgare ska få möjlighet att lära sig läsa. Det är svårt att tänka sig ett samhälle utan text och utan läsare. Men läsningen är inte enbart något man antingen behärskar eller inte behärskar. Det finns skillnader på hur man läser, och dessa skillnader kan vara avgörande. Skolans uppgift är att lära barnen grundläggande läsförmåga, medan Kulturrådet arbetar läsfrämjande inom det kulturpolitiska området. Vi stöttar barn och vuxna i deras läsande utanför skolan. Men också i samverkan med skolan, och i samverkan med civilsamhället, bildningsförbund, fackföreningar, intresseorganisationer och näringsliv. Vi ser samarbete som en nyckelfaktor för att lyckas med de läsfrämjande insatserna, och vi vill därför förstärka vår roll som samordnande part för det nationella läsfrämjande arbetet. Som ett första steg för ökad samverkan kommer vi att bjuda in till en årlig nätverksträff i slutet av 2019. Samhället förändras hela tiden och vi försöker följa med, sprida metoder, visa goda exempel. Det är viktigt att läsa, för att kunna vara delaktig i ett demokratiskt samhälle. Det kan också vara njutningsfullt att läsa, och det kan till och med vara livsomvälvande. Alla människor kommer inte ha läsning som främsta intresse i livet, det är inte vårt mål – men vi vill tillsammans med alla andra aktörer som arbetar läsfrämjande erbjuda fler chansen att upptäcka läsningens kraft. 14/16