Årsredovisning 2019 1
VK Media AB Det lokala är det som gör skillnaden
VK Medias medarbetare samlas kring betydelsen av att bidra till utvecklingen av VK Media i tider av misstro, välregisserade lögnaktiga kampanjer och förakt. Vi samlas inför en historisk stor uppgift där verksamhetens alla delar har sin uppgift och roll. Lokala mediehus har i modern tid inte varit satta under så stor press som i dag. Samtidigt kan vår betydelse knappast underskattas. Fria medier, fria från stat och fria i sitt uppdrag, är en förutsättning för demokrati. Inte tvärt om. För dem som ifrågasätter denna ordning vill jag påminna om att både VK och Folkbladet publicerade sina första tidningar före allmän och lika rösträtt blev infört i Sverige, år 1921. VK Media är och har alltid varit ett lokalt företag. Vi ägs lokalt, vi styrs lokalt, vi förknippas med vår region, vi erbjuder kvalificerad lokal journalistik, vi erbjuder lokala kundspecifika lösningar. Det lokala är helt enkelt vårt DNA. Just förankringen lokalt, hos våra läsare och annonsörer, är det som långsiktig gör skillnad. Det som var sant i går, är sant i dag och troligen sant i morgon. Men denna position måste förvaltas och utvecklas i takt med teknisk utveckling, förändrad konsumtion och stor konkurrens från globala IT-jättar. Vi har valt en strategi som ställer stora krav på både ledarskap, medarbetarskap och finanser. VK Media ska säkerställa, utveckla och anpassa sina förmågor till en helt digital värld samtidigt som verksamheten under denna omställningstid vårdar den traditionella printverksamheten. Strategin skapar prioriteringsdilemman, skapar spänningar mellan det gamla och nya. Samtidigt säkerställs ett välbehövligt kassaflöde och kundnöjdhet från fler kunder, befintliga som nya. För tre år sedan beslutade styrelsen att inleda ett omfattande transformationsarbete för att framtidssäkra vår verksamhet. Vi börjar nu se slutet på en för VK Media mycket stor investeringspuckel där vi bland annat bytt ut grundsystem, utvecklat nya produkter, nya arbetssätt och nya kompetenser samt förbättrat kundupplevelsen på många sätt. Samtidigt har vi fortsatt att varje dag leverera högklassiga tidningar, nyhetstjänster och annonsprodukter. Vi byter hjul, motor och drivsystem i 110 km/ timmen. I följande årsberättelse kan ni givetvis läsa om årets resultat som tyngs av satsningen och som än ett år blir buret av framför allt vårt delägande i fastighetsbolaget. Vi kan också läsa om bevakningen av länets kommuner, VK:s ökande andel prenumeranter, omorganisering av företagsmarknad, Årsredovisning och koncernredovisning 2018 för VK Media Text: VK Media Foto: Peter Öberg & Eva Gerhardsson / VK Media 2 förenklade köpflöden, modern redaktionell plattform, självservicetjänster, energibesparingar och mycket annat. När vi om ett år summerar nuvarande verksamhetsår är VK Media definitivt bland de lokala mediehus som ligger bäst till att ta sig an de nya möjligheter som digitaliseringen ger. Det mesta av vår teknikskuld är då betald och vi har tagit tydliga steg mot ett hållbart och uthålligt positivt rörelseresultat. Som liten aktör blir vi snabbrörliga men samtidigt extra utsatta för det fortsatta förändringstrycket. Vi ska orka med att fortsätta utveckla och underhålla vår växande tekniska plattform men med minskande organisation och resurser. Vi ska dessutom hitta rätt sätt att hantera en alltmer belastad printverksamhet. Utmaningar vi delar med de flesta företag i vår bransch, stora som små, och det skapar öppningar till viktiga samarbeten. Våra medarbetare arbetar för demokrati, öppenhet och det fria ordet. Vi är ett självständigt, lokalt Mediehus med mening. STURE BERGMAN Vd och koncernchef VK Media