Byggnadsarbetaren Välkommen
Byggnadsarbetaren Bodsnack
Byggnadsarbetaren Ledare
Byggnadsarbetaren Sju frågor
Byggnadsarbetaren Bilden
Byggnadsarbetaren Byggnytt
Byggnadsarbetaren Striden om F-skatt
Byggnadsarbetaren Felinställda gaslarm
FELINSTÄLLDA GASLARMEN GRÄNSVÄRDEN n Gränsvärdet
för dieselavgaser mäts i form av kvävedioxid, en giftig gas. Det är en av flera hälsofarliga delar i dieseln. Men mätmetoden är ganska oprecis och stämmer inte alltid med hur mycket dieselavgaser det verkligen finns. Därför har man diskuterat andra alternativ. n Gränsvärdet för dieselavgaser ändrades senast 1990. Det är i dag 1 ppm eller 2 mg per kubikmeter. Ingen vet exakt vad som är farligast i dieselavgaserna, men mycket tyder på att det är de allra minsta partiklarna. trodde att allt under två var ofarligt. Det är dåligt att inte informera om detta, det är ju ändå folks liv det handlar om, säger montören Jonas Fjellström. Han jobbar i gruvan tillsammans med sin bror Andreas. Båda är oroade för risken att andas in för mycket dieselavgaser, inte minst som de jobbar långa dagar i sträck. Det kan bli arbetsdagar på upp till 14 timmar. Det händer till och från att larmen piper för att det är för höga värden där de är och jobbar, enligt Jonas. När det inträffar, beror på var de är. – I dag hann vi bara tio meter från bilen innan larmet började tjuta. Då stod tre slambilar där och gick och i det utrymmet brukar det vara problem med avgaserna, säger Jonas Fjellström. MÄTAREN VISADE DÅ ett värde på 3,5 ppm. Alltså tre och en halv gånger gränsvärdet. Jonas är oroad över riskerna. Speciellt när han hör att forskare dessutom vill ha ännu lägre gränsvärde för att vara på den säkra sidan. Samtidigt är det också långtifrån alltid byggjobbarna bär mätare. De ska bäras ”vid behov”, men det har inte alltid de har funnits att få ut, berättar arbetarna. Vid ett tillfälle hade en fläkt lagt av och de mådde illa och fick huvudvärk. Men när de frågade på LKAB Jonas Fjellström är orolig för att andas in för mycket farliga dieselavgaser. Gränsvärdet och larmvärdet borde vara detsamma, tycker han. om gasmätare fick de till svar att de var slut. Senare i veckan fick de tag på en via sin uppdragsgivare YIT. – Du vet ju inte hur illa det är om du inte bär mätare. Alla borde få en egen gasmätare och man borde ha larm som tjuter i lokalen när det går över gränsvärdet, säger Andreas Fjellström. Också Arbetsmiljöverket är kritiskt till LKAB:s larmvärde på 2 ppm, när nationella gränsvärdet är 1 ppm. – Jag har ifrågasatt hur de kan sätta det höga värdet, säger verkets inspektör Jan Andersson. – Larmvärdet ska vara detsamma som gränsvärdet. Annars kan du riskera att gå i för höga avgashalter under en arbetsdag, säger Roger Flodin, som är arbetsmiljöingenjör på Previa, med mångårig erfarenhet av mätningar i byggmiljö. Enligt LKAB:s informationschef Anders Lindberg utreder företagshälsovården nu om det krävs ytterligare åtgärder efter de senaste forskningsrönen och cancerklassningen. Företaget ska se över hela arbetsmiljön när det gäller gas, däribland också larmvärdena i gasvarnarna. – Men vår uppfattning är att så fort luftkvaliteten är dålig, ska man alltid avbryta arbetet, ventilera och gå in senare, säger han. ”Jag försöker minska utsläppen genom att göra mitt lyft och sedan stänga av maskinen direkt”, säger föraren Rikard Norberg. 26 BYGGNADSARBETAREN NR 14 NOVEMBER 2012
Byggnadsarbetaren Historiska byggfloppar
Byggnadsarbetaren Myten om sysselsättning
Byggnadsarbetaren Polen-en solskenshistoria
Byggnadsarbetaren Grejer & grepp
Byggnadsarbetaren Test bågsågar
Byggnadsarbetaren Efter jobbet
Byggnadsarbetaren Bildkryss
Byggnadsarbetaren Byggnads
Byggnadsarbetaren Sista ordet