Byggnadsarbetaren Välkommen
Byggnadsarbetaren Bodsnack
Byggnadsarbetaren Ledare
Byggnadsarbetaren Sju frågor
Byggnadsarbetaren Bilden
Byggnadsarbetaren Byggnytt
Byggnadsarbetaren Striden om F-skatt
Byggnadsarbetaren Felinställda gaslarm
Byggnadsarbetaren Historiska byggfloppar
Byggnadsarbetaren Myten om sysselsättning
Byggnadsarbetaren Polen-en solskenshistoria
DETTA BYGGS OCH SKA BYGGAS I LANDET På Skanskabyg
get i Poznan är det full fart, precis som på många andra byggarbetsplatser i Polen. Starka statsfinanser, stora infrastrukturprojekt och egen valuta är några förklaringar till den polska byggboomen. 4 ”Många stora byggbolag sneglar nu på Polen” förklaringar till den polska byggboomen från Gunther Deuber, östeuropaspecialist på Raiffesen Bank International i Wien. Varför går det så bra för Polen? – Den polska hemmamarknaden är stor med 40 miljoner konsumenter. Statsfinanserna är i gott skick och både den offentliga och privata sektorn är stark. Den polska centralbanken har dessutom under tio års tid hållit en försiktig profil. – Inflationen har hållits i schack och det har funnits regler kring den finansiella sektorn, exempelvis strikta regler kring utlåning av utländsk valuta. – Att Polen har sin egen valuta, zloty, har också hjälpt dem mycket. Varför går byggbranschen på högvarv? – Byggbranschen påverkas positivt av alla de offentliga investeringar som gjorts – Det finns en stor efterfrågan när det gäller infrastrukturprojekt och landet är i stort behov av motorvägar. Bland annat har det byggts en motorväg mellan Berlin och de västra delarna av Polen och mycket inför fotbolls-EM. – Dessutom är den polska banksektorn stabil, vilket är ett stort stöd för byggbranschen som behöver finansiera sina projekt med lån. Varför har inte Polen påverkats mer av eurokrisen? – Polen har inte så mycket utbyte med södra delarna av 40 BYGGNADSARBETAREN NR 14 NOVEMBER 2012 Europa. Viktiga handels- och investeringspartner för Polen är i stället Tyskland, Nederländerna och Frankrike. Polen drar särskilt fördel av det starka handelsutbytet med Tyskland. Hur ser framtiden ut? – Vi kommer att se en nedgång under första delen av nästa år. Detta beror främst på att investeringarna saktar ner. Det har varit en väldigt stark tillväxt de senaste åren, så det är ganska naturligt att det minskar. – Under senare delen av 2013 och 2014 kommer tillväxten i byggsektorn att öka igen. Många stora, europeiska byggbolag sneglar nu på Polen. – Landet har en stor, attraktiv marknad, där det behöver byggas mycket framöver. KATARINA CONNHEIM n Inför fotbolls-EM byggdes arenor i Warszawa, Poznan, Gdansk och Wroclaw. Det satsades också mycket på infrastruktur inför EM och cirka 225 miljarder kronor pumpades in i nya fotbollsarenor, motorvägar, flygplatser och järnvägsstationer. n De senaste fem åren har det byggts mycket motorväg i Polen, mer än 1900 km. Ett motorvägsnät håller på att växa fram i landet, bland annat från norra delarna (Gdansk, Sopot och Gdynia) till tjeckiska gränsen och från polsk-tyska gränsen till Vitryssland. Även järnvägsnätet byts ut och upprustas. Nationalstadion i Warszawa stod klar 2011. Framtiden: n Under 2011-15 ska det göras investeringar i vägnätet för 20 miljarder euro. (ca 170 miljarder kronor). Skanska har flera byggprojekt på gång i Polen. Källa: Transportdepartementet i Warszawa, SvD Valutaomvandlare: Forex: 1 euro = 8,34 sek, kursdag: 16/10
Byggnadsarbetaren Grejer & grepp
Byggnadsarbetaren Test bågsågar
Byggnadsarbetaren Efter jobbet
Byggnadsarbetaren Bildkryss
Byggnadsarbetaren Byggnads
Byggnadsarbetaren Sista ordet