Lera 1
PORTRÄTT: FALA ATELIER U Den keramiska fasaden på
ett bostadshus i Porto har väckt blandade känslor. Q Kontoret har bland annat anlitats för att rita en fågelbur. E Ett garage blev ett hem med inbyggd parkeringsplats. FALA ATELIER VÄLJER TRE PROJEKT ■ Fasaden i Porto. ”Jag är glad att vi lyckats beröra. Den stora merparten av byggnader lägger ingen märke till.” ■ Fågelburen. ”Vi tog uppdraget på stort allvar och började med att studera vilka behov fåglar har och vad de gör i buren.” ■ Garagehemmet. ”Många kunder kommer med bilder från Pinterest och säger att de vill ha det de ser. Det är arkitektens roll att ta projektet längre.” – Vi är optimistiska för att vi är oansvariga nog att tycka att allt är möjligt. Vi måste vara metodiska för att kunna driva en verksamhet med anställda och för att kunna ta oss an större och större projekt, konstaterar Filipe Magalhães. Fågelburen tycker han är ett bra exempel på ett projekt som de tog sig an med metodisk optimism. – Vi fick uppdraget och tog det på stort allvar. Vi började med att studera fåglar för att ta reda på vad de gör i buren, var de äter, hur de rör sig och vilka behov de har. Vi pratade med en ornitolog. Detta är nog vad den optimistiska metodiken handlar om. Vi tog ett udda uppdrag och vi tog det på allvar. Trots att keramiska fasader är vanligt förekommande, eller kanske just därför, var reaktionerna blandade när Fala Atelier bestämde sig för att ge ett hus från tidigt 1900tal ett uppdaterat keramiskt fasadmönster. – Huset hade varit övergivet i många år och uppdragsgivaren ville göra om det till fem separata lägenheter. Precis som många hus i Portos stadskärna hade huset redan en keramisk fasad, som vi bestämde oss för att uppdatera. Vi samarbetade med en keramiker som gjorde nya plattor och fasaden fick ett uppdaterat mönster i ett traditionellt material. Reaktionerna lät inte vänta på sig. – Jag ser ofta människor som stannar, rynkar på näsan eller tar en bild. Den äldre generationen är vana vid att se enfärgade fasader. De är inte vana vid gatukonst och ser det som vandalisering. MEN FILIPE MAGALHÃES tycker att nästan all uppmärksamhet är bra uppmärksamhet. – Jag är glad att vi lyckats beröra. Den stora merparten av alla byggnader lägger ingen märke till, för det är bara mer av sådant man redan sett. Jag är glad att vi får en reaktion. Han menar att portugisisk arkitektur är fast i gamla mönster. – Portugisiska arkitekter är konservativa och vill göra saker så som de alltid har gjort. Det är precis motsatsen till vad vi borde göra. Vi behöver våga chansa mer inom arkitekturen. Han framhåller dock att man inte ska skapa effekter för effektsökandets skull. – Man ska inte vara galen för sakens skull, men ” Vi är optimistiska för att vi är oansvariga nog att tycka att allt är möjligt.” FILIPE MAGALHÃES, ARKITEKT 22 man ska vara galen på rätt sätt. Många kunder kommer med bilder från Pinterest och säger att de vill ha det de ser. Men vi måste utmana oss mer än så. Vill de bara kopiera något som någon annan gjort, behöver de bara en byggherre. Det är arkitektens roll att ta projektet längre. Är det då enkelt för Fala Atelier att imponera på kunden och överträffa förväntningarna? Inte alltid, men Filipe Magalhães säger att lärdomen från ett misstag ofta är större än konsekvensen. LERA #2 2018