Lera 1
SKÄRVOR 5. NYTÄNKANDE Kreativt och inspirerande.
En av Italiens mest uppmärksammade unga formgivare är Cristina Celestino. För Fornace Brioni har hon gjort flera iögonfallande kollektioner. Ny kollektion lanserades under designveckan. 6. SKROVLIG MARMOR Kökens Rolls-Royce är italienska Boffi och deras visioner om framtidens kök och bad påverkar hela branschen. I år visade man flera varianter på sten med struktur, något som också Salvatori tryckte på. Om det ska vara marmor i år, så ska den vara skrovlig. 5 ”JAG VILL TILLFÖRA KERAMIKEN FÄRG” Den nederländska formgivaren Hella Jongerius har gjort den komplexa och färgstarka kollektionen Diorama för Mutina. 4 7. STEN OCH KERAMIK Stenföretaget Salvatori inredde en gammal lägenhet med massor av sköna material. Här ser man en stark trend för året – mix and match i materialen som får bygga olika mönster. 8. ÅRETS SAMARBETE Italienska Mutina lanserade under mässan i Milano som vanligt nya designsamarbeten. I år tillsammans med formgivaren Hella Jongerius. Nytt för i år är att man för första gången lanserar en kollektion med badrumsdetaljer som exempelvis krokar och speglar. Varför en kakelkollektion? – Jag har arbetat med keramik länge och känner att det är ett område som jag kan. Keramiken är som ett språk jag behärskar. Jag är också en formgivare som arbetar med färg och då passar det väldigt bra att göra en kakelkollektion som experimenterar med just färg. 8 Vad är tanken bakom Diorama? – Jag började med att titta på materialet och funderade på hur jag kan bidra med något nytt till det här materialet. Färg är något som jag har velat tillföra keramiken. Jag har studerat färg intensivt sedan 2015 och just nu är jag intresserad av färger som förändrar sig. Jag vill ha färger som andas med ljuset. Kollektionen består av sju olika matta glasyrer. Beroende på var färgpigmentet är lagt ger det olika effekt. 6 7 Om du får beskriva kollektionen med tre ord, vilka skulle du använda då? Kulturell, vibrerande och äkta. LERA #2 2018 9