Lera 1
” MÅNGA KONSTNÄRER TYCKER ATT DET ÄR EN FÖRDEL AT
T KUNNA KOMMA HIT, SITTA HÄR OCH JOBBA OCH VARA DELAKTIGA I TILLVERKNINGEN.” OLA ANDERSSON, VD OCH DELÄGARE Här tillverkas förutom små serier keramiska plattor till konstnärliga utsmyckningar också den välkända Waldemarsuddekrukan. Även om det kanske skulle bli billigare att vända sig till en större tillverkare i Portugal eller Italien finns det ett värde i att kunna besöka fabriken. – Många konstnärer tycker att det är en fördel att kunna komma hit, sitta här och jobba och vara delaktiga i tillverkningen. Det går inte att konkurrera med låglöneländer inom det de gör, så man får nischa in sig på annat. Små serier med specifika mått och dekor. Där är vi med i spelet. Det är en kylslagen förmiddag i början av mars, med ett lätt snöfall över byggnaderna i industriområdet mitt emot Lidköpings hamn. Inne i fabriken värmer ugnarna och man är mitt i produktionen av rosa, svampprydda plattor till en keramisk mur i Grimsta naturreservat, signerad konstnären Truls Melin. Lera från Tyskland blandas i stora plastkärl. Propellrar rör upp vågor i den ljusbruna massan. Lite längre bort hälls leran i formar som modellören och delägaren Kristin Andersson skapat efter konstnärens skiss. Formarna radas upp för att torka. Efter en knapp timme vänds den upp och ner, den lera som inte torkat rinner ut och kvar blir plattan som får torka över natten. – Plattor med slät yta kan pressas, men dessa måste gjutas, förklarar Ola och stryker med handen över plattans svampformade upphöjning. Efter torkningen skickas plattan till puts. Monica Johansson, som började på Rörstrand som 17åring och numera arbetar på Porslinsfabriken, avlägsnar vassa kanter och stryker plattan med en blöt svamp för att få bort ojämnheter. – Vi ser till att alla roterar mellan arbetsuppgifterna. Förr satt en människa hela livet med en uppgift. Det leder till arbetsskador och skapar en osäker situation för företaget, säger Ola. EFTER PUTSEN bränns plattorna i 900 grader i två dygn innan det är dags för glasering. Monica får sällskap av en kollega och tillsammans öser de glasyr över plattorna med skopor ur stora kärl. – När det är viktigt med en slät yta sprutglaserar vi, men här är det ojämnheterna och skiftningarna som man vill åt. Nyanser i ytan uppstår beroende på hur man låter glasyren rinna, förklarar Ola. Att hitta rätt nyans är ett arbete som kan ta veckor. – Jag får en NCSkod av konstnären och börjar Ola Andersson och Thomas Johansson är två av de eldsjälar som tog över maskiner och lokaler när Rörstrand flyttade utomlands. LERA #2 2018 33