Bergdagarna 2020 1
SLUSSEN Den nya utformningen kommer innebära förb
ättrade cykelbanor nära vattnet. Illustration: DBOX – Markförhållandena med en rullstensås är inte lätta. Åsen är löst lagrad efter att ha påverkats av vatten under årtusenden. Hela Slussenområdet täcks av 20 meter lösa fyllningsmassor. Här finns också rester från gamla sten- och träkonstruktioner, båtvrak, sjunktimmer och liknande i jordlagren. Området präglas även av en förkastningszon (förskjutning av bergsmassa) som medför tvära berglutningar. Utprovning av pålar Flera provpålningar med provbelastningar har gjorts för att hitta den lämpligaste påltypen. Valet föll på borrade stålrörspålar med betong. Arbetet med Slussen tror Gary Axelsson kommer gynna framtida projekt, vad gäller till exempel nya beräkningsmodeller för påldimensionering och annan teknikutveckling. Det var viktigt att hitta en skonsam borr, inte minst med hänsyn till bebyggelsen omkring. –Vi provade olika borrsystem, både luft- och vattendrivna och även olika typer av anpassade borrkronor för att undvika vibrationer och sättningar i de omgivande byggnaderna, förklarar han. Till slut valdes den nuvarande borren som drivs med vatten. Än så länge håller tidsplanen med ett färdigt Slussenområde år 2025. Förseningar har uppstått under vägen, men då har man försökt omorganisera arbetet och turordningen, säger Eva Rosman. Ett exempel är arbetet med ledningar på Södermalm som beräknades ta ett halvår men tog 18 månader på grund av arkeologiska fynd. De är så betydelsefulla ett de påverkar synen på Stockholms historia. – Tidigare trodde man att det inte fanns betydande bebyggelse på Södermalm innan 1500-taNär Sverige bygger löser vi kommunikationen Vi erbjuder totalentreprenad och support av säkerhetstekniska system för kommunikation, inpassering och larm, baserat på Rakel, Mobilt, Komradio och WiFi etc. Referenser: Norra Länken, Strängnästunneln, Förbifarten, Katarinagaraget, Västlänken och Nya tunnelbanan mm MIC360o ® 08-23 97 00 / micnordic.se 1 0 • BERGDAGARNA 2020