Bergdagarna 2020 1
AKTUELLT Tunnelsprängningarna för södra delen av
Förbifart Stockholm fortsätter Text: Peter Höök I den södra delen av E4 Förbifart Stockholms tunnlar finns en av de tre utmanande delar där tunneln ska passerar genom berg som ligger under vatten. Nu har Trafikverket tagit sig igenom den första delen mellan stranden i Sätra varv och ön Kungshatt. – Arbetstunnlarna kom till som ett resultat när vi behövde mer detaljerad fakta om bergets utformning utöver den vi redan hade genom tidigare analyser. Arbetstunnlarna har gett oss mer detaljerad fakta om bergets utformning vilket kommer ge oss fördelar i det fortsatta arbetet, berättar Linus Levinson, Trafikverkets projektledare för tunnelbygget i Skärholmen/Sätra. Trots att det alltid görs förundersökningar och analyser innan man börjar bygga och spränga tunnlar har man aldrig all fakta om bergets exakta utformning. Därför har Trafikverket alltid en beredskap för att ställa om och välja annan metod och teknisk lösning utifrån rådande förhållanden, vid till exempel förändringar i bergets kvalitet som i avsnittet under Mälaren. Berget var inte utformat så som arbetsmetoderna var planerade. För att kunna gå vidare med bygget av tunneln under Mälaren behövdes en Passagen under Mälaren mellan stranden i Sätra varv och ön Kungshatt är cirka 200 meter bred och det är också det första stället i Mälaren som projektet passerat genom berg som ligger under vatten. Bild: Trafikverket mer detaljerad analys av berget. Ett flertal olika metoder användes för att analysera och bedöma bergets kvalitet. Resultatet blev strategibyte och ny teknisk lösning för hur huvudtunnlarna under Mälaren ska byggas. Genom att använda arbetstunnlar har man kunnat samla in ännu mer detaljerad fakta om bergets utformning utöver den från tidigare analyser. Metoden är att använda fler arbetsmoment än den traditionella spräng och borra tekniken. Det innebär att det går långsammare att bygga tunneln under Mälaren. – Ytterligare bonus med arbetstunnlarna är att vi också kan börja bygga vidare på huvudtunnlarna som ska gå under Kungshatt mot Lovön samtidigt som vi spränger tunnel under Mälaren från två håll. Vi lär oss hela tiden och erfarenheterna tar vi med oss när vi fortsätter med bygget av tunnlarna vi har under Mälaren på norra och södra Lovön, säger Linus Levinson. 2019 års vinnare av Bergteknikpriset utsedd Text: Peter Höök Björn Strokirk, Sveriges Bergmaterialindustri är årets vinnare av Bergteknikpriset med motiveringen att: han med ett enastående engagemang för branschen han företräder bidragit till att driva utvecklingen framåt inom frågor som berör och arbetsmiljö- och säkerhetsfrågor. Bergteknikpriset delades ut under Epirocs årliga branschseminarium för beslutsfattare inom berg- och gruvindustrin. I år hade seminariet temat ”Framtidens gruvindustri” där gröna innovationer, hållbarhet och produktivitet stod i fokus. – Björn har ett enastående engagemang för branschen och har jobbat många år med att förbättra och utveckla både arbetsmiljö och säkerhet.Han 1 4 • BERGDAGARNA 2020 har på ett föredömligt sätt drivit på den tekniska utvecklingen och tydlig - gjort detta för medlemsföretagen i SBMI. Det har handlat om allt från arbetsmiljö och ljuddämpning till säker borrning i gamla sprängbottnar, berättar Lars Senf, vd Epiroc Sweden. Bergteknikpriset har delats ut årligen sedan 2003 och delas i år ut för 16:e gången. Priset syftar till att uppmärksamma personer som starkt bidragit till kunnande och forskning inom bergteknik. Björn Strokirk tilldelades Bergteknikpriset 2019 på Epirocs Luciaseminarium. Priset på 100 000 kronor utgörs av två delar, Ena delen är en donation på 80 000 kronor till ett eller flera utvecklingsprojekt inom bergteknik. Projekten ska bedrivas på svensk högskola, universitet eller företagsoberoende institution och resultaten ska vara offentliga. Den andra delen av priset är ett resestipendium på 20 000 kronor som disponeras fritt av vinnaren.