Bergdagarna 2020 1
SLUSSEN Eva Rosman, kommunikationsansvarig för Sl
ussenprojektet på Stockholms stad. Foto: Lennart Johansson Från det att de första diskussionerna om en ny utformning av Slussen inleddes på 1980-talet till att de första spadtagen togs år 2016, har det varit en lång process med debatter, protester och förslag på alternativa utformningar. - Projektet är komplext och det är viktigt att det får ta tid, anser Eva Rosman. Vissa delar av utformningen, exempelvis av bussterminalen och tunneln, har förbättrats tack vare påpekanden från olika intressegrupper. Nya Slussen är ritad av den internationella arkitektfirman Foster + Partners som tillsammans med svenska Berg arkitektkontor vann arkitekttävlingen. Enligt Foster + Partners projektbeskrivning handlar arbetet om att skapa en balans mellan fordon, fotgängare och cyklister och förbättra det offentliga rummet. Platsen ska inte bara vara en trafikkorsning utan en attraktiv mötesplats. Gary Axelsson, geoteknisk konsult på ELU. Foto: Joakim Engström Sveriges största byggprojekt med en budget på 12,1 miljarder kronor. I den nya ’’vänliga’’ Slussen skall trafikslagen kunna samsas och trafiken kunna flyta smidigt samtidigt som det också ska bli en spännande och vacker mötesplats för stockholmarna, mitt emellan sjö och hav. Foto: Lennart Johansson Mer överskådligt Eva Rosman på Stockholms stad tror att gemene man kommer uppleva området som mer spatiöst och inbjudande. – Tidigare var det varit trångt och man visste inte var man hamnade 100 meter framåt, men nu kommer det bli mer överskådligt. Hon tror Slussen kommer bli en plats där man bussterminalen som är en samfinansiering med Staten och Landstinget. Säkra dricksvattnet Enligt Eva Rosman, kommunikationsansvarig för Slussenprojektet på Stockholms stad, är det främst två anledningar till att Slussenområdet byggs om. Den första är översvämningsrisken, då Mälarens dricksvatten kan hotas. Den andra anledningen är att de tidigare utformningen från 1935, håller på att falla sönder. Den befintliga pålningen i grundkonstruktionen håller exempelvis inte längre. Dessutom ändras behov och förutsättningar i och med att Stockholm växer. gärna dröjer sig kvar. På Mälarterrassen vid Södermalms torg kommer man kunna sitta med utsikt över Gamla stan. Kajen längs vattnet vid Fotografiska blir ett vackert promenadstråk, eftersom trafiken leds in i tunneln. En av de största utmaningarna har enligt Eva Rosman varit projektets komplexitet och behov av samordning mellan de olika momenten. –Det handlar inte bara om hur man ska bygga utan också när. Det är många stora arbeten på liten yta. Dessutom måste området fungera som BERGDAGARNA • 7