Bergdagarna 2020 1
SLUSSEN Nya Slussen ställer krav på samordning oc
h nya tekniska lösningar ’’’Genom Mälarens kärlek till havet, en blandning av sött och salt’’, diktar och sjunger Lasse Berghagen. Ja, det är här som Mälarens normalt högre vattennivå möter Saltsjöns lägre och här har man slussat och reglerat flödet i nära 400 år. Slussen måste dessutom kunna stoppa inflödet från Saltsjön om havsnivån stiger över Mälarens vattenstånd, något som kan inträffa vissa perioder, främst på vintern. Som bilden visar råder här full byggaktivitet. Det är också här som Gamla stan och Södermalm länkas ihop med starka trafikströmmar av bilar, bussar, cyklar, diverse ’’eldrivna enpersonsfordon’’ och gående. Den nya Slussen som ska stå klar för trafik 2025 är ett av Text: Suzanne Schönström År 1642 invigdes Drottning Kristinas sluss, som skulle underlätta passagen för sjötrafiken mellan Saltsjön och Mälaren. Stockholm hade då inte mer än cirka 16 000 invånare och själva slussen var byggd av timmer. 6 • BERGDAGARNA 2020 Nu, nästan 400 år och fyra slussar senare, håller Nya Slussen på att ta form. Platsen är densamma som då, men situationen en helt annan. I kommunen bor en miljon människor, i storstadsområdet 2,3 miljoner. Alternativa passager för sjöfarten finns, men platsen är desto viktigare som knutpunkt för dagens kollektivtrafik. En vanlig vardag passerar här omkring 140 000 människor med tunnelbana och bussar och 300 000 personer rör sig i området. Stockholms stad är uppdragsgivare till detta gigantiska förnyelseprojekt med 25 delentreprenader involverade. Budgeten ligger på 12,1 miljarder och finansieras av staden, med undantag av