Bergdagarna 2020 1
BERGDAGARNA Vinnarna i internationella tävlingen
’’ITA TunnelingAwards’’ belönades nyligen i Miami, USA. Priset utdelas i olika kategorier för mest banbrytande innovationerna och de mest häpnadsväckande projekten inom tunnelbygge och för gestaltning av underjordiska utrymmen. Foto: Tunneling Award 2019 · Priset för årets projekt inkl. renovering (upp till 50 miljoner euro) gick till moderniseringen av Vladivostok-tunneln på Far Eastern Railway, Ryssland · Årets tekniska projektinnovation - Toulouse Line A- förlängning och nya tunnelbanestationer, Frankrike · Årets tekniska produkt, utrustning - Autonom TBM, Malaysia · Årets innovativa underjordiska utrymmeskoncept - Underground Green Farming, Schweiz · Årets säkerhetsinitiativ - Arbetsgrupp för luftkvalitet. Första branschövergripande samarbete om dammkontroll, Australien · Priset på årets unga tunnelbyggare - Amanda Kerr, USA · Priset för livslång gärning - Dr. Harvey Parker Vinnaren för årets stora projekt i kategorin över 500 miljoner euro är Tuen Mun Chek Lap Kok Link, som skapar en alternativ åtkomstväg till Hong Kongs internationella flygplats som ligger på ön Chek Lap Kok, som hittills har bara varit tillgänglig via Tsing Ma-bron. · Årets projekt mellan 50 miljoner euro och 500 miljoner euro, är Los Angeles Regional Connector Transit Project Detta projekt omfattar bygget av ett underjordiskt spårvagnssystem med 3 nya stationer. Avtalet omfattar trafikstyrning, tillstånd, stöd för grävning, tunnelbygge, betongarbeten, mekaniska, elektriska, brandskydd, järnväg och andra system. För att konstruera tvillingtunnlarna användes 3 2 • BERGDAGARNA 2020 en enda tunnelborrmaskin (TBM) från Traylors University Link Light Rail-projekt i Seattle. Det var en Herrenknecht TBM-modifierad maskin som kunde navigera i de extremt snäva kurvorna längs linjen. Projektet kommer att sträcka sig från Los Angeles Metro Gold Line Little Tokyo/Arts District Station till 7th Street/Metro Center Station genom centrala Los Angeles. Tre nya tunnelbanestationer kommer att byggas: Central, Broadway och Hope. Den sistnämnda beräknas vara den djupaste stationen i Los Angeles. Projektet inkluderar en anslutning till den befintliga 7:e St.- och Flower Station. Detta projekt gör det möjligt för människor att ta tåget från Santa Monica till East Los Angeles och Azusa i Long Beach utan att behöva byta tåg, men passagerarna kan också byta till linjerna Exposition och Blue direkt vid Union Station. Årets projekt inkl. Renovering (upp till 50 miljoner euro): Modernisering av Vladivostoktunneln på Far Eastern Railway, Ryssland. För första gången i Ryssland, har koncernen Mosmetrostroy ut genomfört ett projekt och tillämpat tekniken för modernisering av en järnvägstunnel, som byggdes för 82 år sedan. Saneringen anpassades efter specifika arbetsvillkor. Man använde olika prestationer och moderna innovationer för transportinfrastruktur. De tilllämpade tekniska lösningarna gjorde det möjligt att få en grundläggande ny flerskiktsbeläggning av tunneln med höga tekniska och operativa egenskaper, där alla lager ingår i konstruktionen. Genom användning av modern teknik under moderniseringen av tunneln uppnåddes en betydande social effekt: oavbruten leverans av varor via järnvägen till och från hamnen i Vladivostok och från hamnen till ett värmekraftverk kunde tillförsäkras under projektarbetet. Även stadens behov kunde tillfredsställas. Genomförandet av detta projekt gjorde det möjligt att öka kapaciteten för den moderniserade järnvägsdelen och minska driftskostnaderna, förbättra miljösituationen i tunnelzonen på grund av det väl genomtänkta dräneringssystemet. Priset om årets tekniska projekt-innovation: förlängningen av tunnelbanestationen vid linje A, i Toulouse, Frankrike Det speciella med detta projekt var att det gällde att förlänga tre tunnelbanestationer, vilket krävde att tunnelbeläggningen skulle tas bort, samtidigt som tunnelbanan fortsatte driften. Ett av problemen var nödvändigheten av att begränsa varje form av besvär för passagerarna, samtidigt som man garanterade tillgänglighet och säkerhetskrav för en automatisk och förarlös tunnelbana. Man behövde förlänga stationerna utan minsta störning. En skyddande metallkonstruktion stålplattor placerades runt tunneln under sommaren 2017 och togs bort sommaren 2018. Detta tunnelskal isolerade byggplatsen från tunnelbanan som fortsatte att trafikera som vanligt. På ingen tidpunkt märkte de 220 000 passagerarna på linje A att de passerade förbi hjärtat av en underjordisk byggarbetsplats. En framgång som förtjänade att bli erkänd. n