Nolltretton 1
TILLS VI SES IGEN... NÄSTA NUMMER FINNS UTE 24/4
Richard Carlsohn, William Wahlstedt, Stina von Sydow och Hanna Dawit är en del i ensemblen som ska roa den östgötska publiken under "Rampfeber. Dags för fars på Östgötateatern i Linköping Text: Camilla Larsson Foto: Peter Holgersson Under februari spelades den fartfyllda farsen ”Rampfeber” på Östgötateatern i Norrköping och nu kommer den äntligen till Linköping. Pjäsen spelas 17/4 – 29/5 på Forumteatern och bjuder besökaren på en komisk inblick i teaterns värld. För ett par år sedan översatte dramaturgen Johan Huldt pjäsen ”Rampfeber” och lät de anställda på Östgötateatern läsa den helt förutsättningslöst. – Vi tyckte att den var fantastiskt rolig och blev sugna på att sätta ihop pjäsen. När teaterchefen sedan sa att han ville ha en komedi i årets repertoar fick vi chansen, berättar Pontus Plaenge som är regissör för pjäsen. Föreställningen handlar om en teatertrupp som ska spela den rätt så mediokra farsen ”I bara mässingen”. – I första akten får vi se teatergruppen göra sitt sista genrep inför premiären vilket inte alls går så bra. Regissören Lloyd Dallas försöker få skådespelarna att överhuvudtaget komma igenom pjäsen en enda gång. I andra akten har vi hoppat fram någon månad och teatergruppen har spelat pjäsen ett tag. Då får vi följa föreställningen backstage och se alla intriger som uppstår skådespelarna emellan samtidigt som föreställningen är igång. Folk blir kära i varandra, någon tittar aningen för djupt ner i flaskan och svartsjukan flödar. Det mesta verkar vara viktigare för skådespelarna än själva framförandet, berättar Pontus och fortsätter: – Till sist får vi se deras allra sista föreställning. Då är alla i totalt upplösningstillstånd och allt har gått överstyr. Det verkar som att alla skådespelarna har glömt bort vad de har kommit överens om. Det är första gången som Pontus regisserar en fars och Rampfeber är minst sagt en händelsefull fars. – Fars handlar om mycket teknik och minutiös tajming – rätt person måste hela tiden vara på rätt ställe vid rätt tidpunkt, annars får man inte fram rätt effekt. Tajmingen är dessutom extra viktig i den här pjäsen eftersom vi kommer att spela en föreställning i föreställningen. Min uppgift som regissör är att slaviskt följa författarens manus och se till att allt rullar på, säger han. Vad har varit det roligaste med att regissera en fars? – Att få jobba med tajming på det sättet. Samtidigt som tajmingen är det mest utmanande så är KULTmÄRKT BERNT DAHLBÄCKS KROGSHOW Under 1970-talet var Bernt Dahlbäck en populär artist och komiker, som ofta kombinerade musik och humor på ett underhållande sätt. Han var från Köping men turnerade flitigt i hela landet och medverkade i diverse shower, filmer och revyer, samt spelade in en rad skivor. 1966 satte han upp en krogshow på Stora Hotellet i Linköping 46 NOLLTRETTON och träffade där en lokal servitris. De förlovade sig och hon blev med barn, men dessvärre gick de snart skilda vägar. Året efter föddes en son i Linköping, som hette Carl-Michael Edenborg och som med tiden har blivit en välkänd bokförläggare och författare. Och det tack vare att pappa Bernt satte upp en krogshow i stan året innan. (TP) Ställen, saker och annat i Linköpingsbornas vardag som med tiden uppnått kultstatus! det även det roligaste. När vi repeterar och lyckas pricka in allting – då skrattar till och med jag. Vad kan man förvänta sig om man kommer och ser ”Rampfeber”? – Ett riktigt gott skratt. Det är en otroligt välskriven och välbyggd pjäs. Har man sett Östgötateaterns skådespelare tidigare kan man även förvänta sig att få se dem skådespela på ett sätt som de aldrig tidigare har gjort på Östgötateatern.