NG Gbg 1
PRESENTERAS I SAMARBETE MED THE PARLOUR THE PARLO
UR TAR NIKKEI-KÖKET TILL NYA HÖJDER Efter ett besök på prisbelönta Coya i London fick The Parlours köksmästare Michael Furedi tillsammans med sina kollegor upp ögonen för det peruansk-japanska köket nikkei. Man fortsatte utforska likasinnade restauranger i den brittiska huvudstaden, och formade sakta men säkert en uppskattning för de sydamerikanska smakerna. Särskilt när de inkorporerar asiatiska influenser. Japan möter Peru i det hundra år gamla nikkei-köket som Göteborgsbaserade The Parlour sedan några år tillbaka var först i Göteborg med att erbjuda. Köksmästare Michael Furedi och assisterande restaurangchef Aleks Miljkovic arbetar på den Avenyn-baserade restaurangen, som också erbjuder en cocktailbar och dinner club. Alltid med Sydamerika och Japan i fokus. - Historiskt sett har många asiater utvandrat till Sydamerika, och framförallt Peru, för att bygga järnvägar. I och med det har man tagit med sig sin matkultur som man fört in det i den inhemska peruanska matlagningen, som i sin tur traditionellt sett alltid hämtat inspiration från världens alla hörn, berättar Michael. Ursprungligen användes ordet nikkei för att referera till japaner bosatta utomlands. Med tiden har begreppet utvecklats till att direkt referera japanska influenser i peruansk matlagning. På The Parlour bestämde man sig efter Londonresan för att satsa på både traditionellt peruanskt och det Japan-influerade nikkei-köket. Ni var först i Göteborg med att servera nikkei. Vad är unikt med just ert utbud? Michael: I Stockholm finns det nikkei-restauranger, men de flesta erbjuder inte det som är inhemskt peruanskt utöver nikkei. Ta ceviche som exempel, det är helperuanskt och väldigt populärt hos oss. Lomo saltado (en typ av biffgryta som serveras med pommes och ris, reds anm) går alltid hem. Sen har vi alltid folk som är rädda för att käka råa grejer, och de väljer oxfilé med pommes och ris och dipsåser till, medan våra tonfisktacos och vegetariska tacos är stående inslag på menyn. Vi har även en variant av den klassiska vårrullen, där vi fört in smaker från Pekinganka i ett vårrulle-utförande. Nikkei står för en lite mer presentabel matlagning som lämpar sig väl i restaurangvärlden. Vi gör allt från scratch själva, inga halvfabrikat. Dumplings, vårrullar, majonnäs, så det ligger mycket arbete bakom att skapa den där upplevelsen av att du inte får tag i det vi erbjuder någon annanstans. Ni har också en utpräglad cocktailbar. Hur arbetar ni med att föra samman maten och drinkarna? Michael: Det är faktiskt många som väljer bort öl och vin hos oss, och istället beställer drinkar till maten. Aleks: Varje gång vi sätter en ny drinkmeny vill vi matcha de flesta gästers preferenser i vårt utbud. Vi söker alltid efter variation och en wow-effekt. Utseendemässigt ska drinkarna vara tilltalande, men de måste också smaka grymt och framförallt matcha maten. Många av våra rätter har en hel del syra och då behöver man en drink som matchar det. Samtidigt har vi drinkar som kan matcha de heta rätterna vi erbjuder. Michael: Precis som med maten gör vi allt från scratch och inkorporerar thaibasilika och andra råvaror som matchar både det peruanska och japanska köket. Vi kör också en hel del mezcal och pisco som är väldigt stort i hela Sydamerika. Upplägget med tre sektioner – restaurang, cocktailbar och dinner club – skapar en viss känsla. Anser ni att ni lyckats skapa den känsla ni ville åt från början, eller hur har det utvecklats? Michael: Vi har haft en lång uppförsbacke i och med att vi öppnade precis innan covid kom och bröt ned allting. Man försöker arbeta sig tillbaka dit vi vill komma, men det är en pågående resa. Aleks: Vår meny består av små mellanrätter, och vår personal är väldigt duktig på att förklara vad det är gästerna äter. Vår passion ligger mycket i att utveckla köket framåt, ibland tillsammans med gästerna. Vi kan lära och få folk att förstå konceptet. Det blir en trevlig stämning under middagen när vi pratar med gäster under middagen och diskuterar, att prata om en chili i fem minuter med en gäst gör ett besök hos oss till någonting speciellt.