Fjärrvärmetidningen nr 3-2017 1
Värmemarknaden viktig men ack så osynlig... Värme
marknaden står inför stora utmaningar, men trots det finns det i Sverige ingen gemensam strategi för hur dessa utmaningar ska mötas. Det finns dock ett stort intresse för dessa frågor. Det visade inte minst Värmemarknaden Sveriges slutseminarium den 22 mars, som lockade ett 90tal personer. ▶ Projektet Värmemarknad sverige startade 2012 med syfte att kartlägga den svenska värmemarknaden. Något som faktiskt tidigare aldrig hade gjorts. Den andra etappen har haft fokus på värmemarknadens utmaningar. En viktig utgångspunkt för dessa analyser har varit värmekundernas perspektiv. Ställer nya krav – Kundernas agerande kommer att påverka hur värmemarknaden utvecklas. Deras behov och förväntningar har förändrats och kunderna ställer nya krav, säger Kjerstin Ludvig vid Profu, som är en av projektledarna. – att värmeförsörjningen är leveranssäker och prisvärd är självklart, dessutom förväntar sig kunderna bra miljöprestanda och att leverantören är transparent och erbjuder kunderna möjlighet att vara delaktig i värmeaffären. – Det räcker inte att leverera en tillförlitlig produkt, utan leverantörerna måste lära känna kunderna på djupet, förstå och engagera sig i deras situation och behov. Nyckelord här är utökad dialog och samverkan, för genom samverkan kan man skapa en bättre kundrelation och förhoppningsvis också bättre lösningar tillsammans, säger Kjerstin Ludvig. Ingen enhetlig politik Ett annat område som påverkar värmemarknaden i hög utsträckning är politiken. Det är politiken och den politiska styr8 Den svenska värmemarknaden omsätter cirka 100 miljarder kronor och 100 TWh per år, men trots dess storlek råder stor okunskap om denna marknad vilket riskerar att få negativa konsekvenser. ning som är de omvärldsfaktorer som har störst påverkan på värmemarknadens utveckling. Trots detta har sverige ingen samlad och enhetlig politik för värmemarknaden. – Dagens nationella energipolitik har ett alltför stort fokus på elsystemet och elmarknaden. Det är oroväckande att det inte finns någon samlad politik för värmemarknaden – inte minst med tanke på att säker och hållbar värmeförsörjning är en viktig samhällsfunktion, säger John Johnsson vid Profu och en av projektledarna. – Det är i dag en stark konkurrens på värmemarknaden. Om man inte tar hänsyn till det riskerar politiker att skapa styrmedel som urholkar fjärrvärmens verksamhet, vilken bygger på tunga investeringar. Balansen i konkurrensen är dock viktig för att upprätthålla effektiviteten på värmemarknaden, säger John Johnsson vidare. Motstridiga mål Det är dock inte enbart på nationell nivå som politiken får stor betydelse för värmeföretagen. Värmemarknaden är lokal till sin karaktär och därför får kommunpolitikerna en central roll för hur den utvecklas. men under senare år har intresset för värmemarknaden hos lokala politiker minskat menar John Johnsson. Tidigare hade de en mer central roll via de kommunala energistrategierna och energiplanerna. Numera hamnar frågor rörande värmemarknaden huvudsakligen på Kjerstin Ludvig. John Johnsson. tjänstemännens bord. – Politikerna borde hålla i Foto: JAN HÖGLUND taktpinnen för frågor rörande hållbarhet och systemsyn, även om det är komplexa frågor. Idag saknas kunskap om hållbarhet och systemsyn i alltför hög utsträckning i den politiska processen. Lokalt finns problematiken med att kommunen agerar i många olika roller och tilllämpar motstridiga mål. Det beror ofta på ett stuprörstänkande, där varje avdelning eller kommunalt bolag stirrar sig blinda på att uppnå egna mål, istället för att ha en helhetsyn och ett systemperspektiv, säger John Johnsson. ◾ ANN-SOFIE BORGLUND Läs mer: ◾ Värmemarknaden Sverige, etapp 2 har genomförts av forskargrupper vid Profu och Handelshögskolan vid Göteborgs universitet. I etapp två finns en slutrapport samt fyra temaböcker. De kan laddas ner på www.varmemarknad.se. Fjärrvärmetidningen • Nr 3 • April 2017