Fokus Placeringar Kina styr konjunkturen
Fokus Placeringar Dags att se över portföljen
Fokus Placeringar Ingen dramatik efter rapporterna
Fokus Placeringar ”Jag blir besviken om vi inte gö
r något förvärv”
INTERVJU / Johan Menckel som ofta inte går att fö
rutsäga. Exempelvis har bolaget hamnat mitt i skottelden i handelskriget mellan USA och Kina. Effekten har blivit både positiv och negativ, eftersom USA har hög efterfrågan på aluminiumprodukter och svag inhemsk produktion. Får inte industrin köpa från Kina, kommer de att köpa från Europa. Å andra sidan – om kineserna inte får sälja till USA, kommer deras billiga produkter att konkurrera på den europeiska marknaden. Gungor och karuseller för Gränges del, även om de positiva effekterna har övervägt något hittills. Johan Menckel har flera strategier för 12 kas av aluminiumband, och själva batteriboxen, som består av valsade aluminiumplåtar. Febril verksamhet pågår inom Gränges när det gäller teknisk utveckling, men också för att skapa relationer med framtida kunder för att ta fram produkter som så smidigt som möjligt kan integreras i de färdiga batterierna. Johan Menckel påstår inte att det är lätt. – Jag har själv jobbat i flera i år i Kina och vet att kineserna är väldigt duktiga. Dessutom är de modiga och vågar satsa. Vi måste ha bra fart i utvecklingsarbetet och ha höga ambitioner. ETT ANNAT HOT skulle kunna vara att det uppstår en flaskhals på världsmarknaden för bilbatterier. Men det oroar inte heller. – Visst kan det bli någon försening, men då kommer bensinbilar att byggas under tiden. Vi påverkas inte. Ett industriföretag som Gränges, med verksamhet på tre kontinenter, är ständigt påverkat av politiska beslut, GRÄNGES Försäljningsvolym, kton Nettoomsättning Mkr Rörelseresultat Mkr Resultat per aktie, kr 2018 2017 375 373 12 910 11 435 940 917 9,11 8,64 Källa: Gränges att motverka politiska och andra omvärldseffekter som han inte har någon kontroll över. En är företagets fysiska närvaro på många platser, vilket ger säkrare produktion och färre transporter. En annan är att hitta nya marknader för produkterna. En ny het sådan som håller på att växa fram är luftkonditioneringsindustrin, som behöver värmeväxlare. – Det är framför allt hushåll i Asien och i varma länder som behöver kylning i sina hus. Det lödda aluminium vi levererar är två till tre gånger mer energieffektivt än våra konkurrenters, säger Johan Menckel. DET PÅGÅR EN konvertering till mer avancerade och energieffektiva värmeväxlare i fastigheter i hela världen, vilket gynnar Gränges. Det är bland annat försäljningen till denna marknad som har kompenserat en del för den senaste inbromsningen i den asiatiska bilindustrin, tillsammans med ökad försäljning till marknaden för tunga fordon, som inte har sett någon nedgång. Applikationer för Gränges produkter finns även inom nischer som vindkraftverk och jordbruksmaskiner. Här är Gränges ännu inte så stora, men Johan Menckel är i färd med att exploatera möjligheterna. YTTERLIGARE ETT SÄTT att skaffa sig konkurrensfördelar är att satsa på hållbarhet. Gränges råvara aluminium, som ofta kallas ”den gröna metallen” är enligt Johan Menckel ett hållbart material eftersom det är har låg vikt, smälter vid låg temperatur och därmed förbrukar mindre energi vid bearbetning och transport. Metallen är dessutom stark, korrosionsbeständig, ogenomtränglig och därmed användbar till mycket. – Vi tittar nu på hur vi ska kunna märka våra produkter och ange vilket koldioxidavtryck vi lämnar. Ambitionen är 0. Slutkunderna efterfrågar den informationen, och den blir allt viktigare i hela värdekedjan. Vi ser möjligheter att gå i bräschen här, säger han. Vilka är hoten mot Gränges? Det gäller att inte tappa tempot, inte slappna av i sina ambitioner och inte mista modet att satsa, menar Johan Menckel. Behålla initiativet. – Vi har också en förvärvsstrategi som måste hållas uppe. Jag skulle se det som ett misslyckande om vi inte förvärvar något inom några år. DE SENASTE FÖRVÄRVEN har blivit mycket lyckade. 2016 köpte Gränges en amerikansk verksamhet som var lika stort som bolaget självt, och omsättningen fördubblades i ett slag och man fick en stark position i Nordamerika. 2018 gjordes två teknologiförvärv i Tyskland och Frankrike, som gav ny kunskap in i Gränges. Det franska företaget gör exempelvis aluminiumbaserat pulver för 3D-printning. Tanken är att förvärvet ska ligga som grund för att bygga upp en helt ny marknad för Gränges. – När man gör förvärv går det inte att räkna på allt. Det gäller att vara modig, våga ta lite risk så att man kan gripa chansen när den kommer. Eftersom vi är relativt små jämfört med våra konkurrenter kan vi vara mer flexibla. Jag lutar mig också mot att vi har en bra företagskultur med korta beslutsvägar och raka puckar. n Denna artikel är skriven av en journalist och helt fristående från Handelsbankens analys av bolagets aktie.
Fokus Placeringar Ge bort en gåva som växer
Fokus Placeringar Handelskriget åter i fokus
Fokus Placeringar Europa Tema nytt fondtips
Fokus Placeringar Färdighöjt från Riksbanken