Nolltretton 1
MOTOR Helene vill hjälpa människor på vägen till
körkort Text: Camilla Larsson Foto: Mats Nilsson Helene Rask har drygt 20 års erfarenhet som trafiklärare och är även utbildad utbildningsledare vid trafikskola samt riskutbildare. Nu öppnar hon ”Introduktionsutbildningen i Linköping”, där hon erbjuder introduktionsutbildning för B-körkort. Kursen som är obligatorisk att genomföra innan man får övningsköra privat. N är möjligheten att starta eget dök upp behövde inte Helene fundera länge på vad det var för verksamhet hon ville starta. – Jag gillar verkligen att undervisa och trafiksäkerhet är viktigt, och att undervisa i den här formen är både roligt och givande så detta kändes perfekt för mig. Nu hoppas jag nå ut till så många som möjligt och genom den här utbildningen hjälpa elever och handledare inför den privata övningskörningen: på vägen mot körkort. Lördagen den 3 oktober är det dags för den första kursen i de nyrenoverade lokalerna på Sparregatan 3, bara ett stenkast från Resecentrum, men redan torsdagen den 1 oktober är det dags för invigning. – Det känns så himla roligt att äntligen köra igång. Jag har valt att möblera på ett lite annorlunda sätt och skippat klassrumskänslan. Jag vill skapa en hemtrevlig, inbjudande känsla där alla känner sig välkomna. Berätta mer om introduktionsutbildningen. – Givetvis utgår kursen från Transportstyrelsens föreskrifter och ska, med nollvisionen som grund, ge blivande handledare och elever vägledning inför den privata övningskörningen. Kursen tar tre timmar och kommer att innehålla föreläsningar blandat med diskussioner och filmer. Oavsett vilken nivå man befinner sig på vistas ju alla i trafiken på något sätt – vare sig man går, cyklar eller kör bil – vilket gör att alla kan vara med och bidra med sina erfarenheter under kursen. Efter avslutad kurs kommer blivande handledare och elever ha informerats om körkortsutbildningen mål och innehåll, regler för övningskörning, planering och strukturering av övningskörning samt viktiga faktorer för trafiksäkerheten och miljön. Genomförd kurs rapporteras till Transportstyrelsen och handledaren gör sedan själv en ansökan om handledarskap. Mer om det här går vi igenom på kursen. Vad kan man förvänta sig? – Att man som blivande handledare får damma av sina gamla kunskaper, få tips och råd inför övningskörningen och som elev får en grundläggande förståelse för bland annat regler och trafiksäkerhet samt förståelse för vikten av att börja tidigt med teorin Coronasäkra höstens däckbyte Text: Tobias Pettersson Foto: Mats Nilsson Skifta i tid! Det är det huvudsakliga rådet från Pelles Däck till de kunder som känner sig oroliga över att behöva genomföra höstens däckbyte mitt under pågående coronapandemi. D Tänk på detta inför höstens däckbyte: • Det finns ingen anledning att vänta med däckbyte. • Det är speciella tider just nu, och då får man anpassa sitt beteende. • Det finns sätt att undvika trängsel och minimera riskerna. • Boka tid redan nu istället för att fokusera på vädret. • Och framförallt: se till att vara klar med däckskiftet tidigt. äckpartner är en av Sveriges ledande aktörer i däckbranschen och finns representerade på hela 150 verkstäder runt om i landet. Nu går däckverkstadskedjan in i en av årets mest hektiska perioder. Mellan den 1 oktober och 30 november kommer tusentals kunder söka sig till kedjans verkstäder för att skifta från sommardäck till vinterdäck. Även i vanliga fall är det viktigt att som kund vara ute i god tid och planera sitt besök, men i år tillkommer dessutom situationen med coronaviruset vilket komplicerar läget ytterligare. – Många av våra kunder är oroliga för att behöva åka till en verkstad och träffa såväl personal som andra kunder. Det gäller inte bara äldre utan det finns även andra riskgrupper, säger Robert Klefborg på Pelles Däck (som ingår i Däckpartner) i Linköping som vill lugna sina kunder genom att vara tydlig med att Däckpartner jobbar mycket 16 NOLLTRETTON med att coronasäkra sina kundbesök. Redan i våras vidtog Däckpartner åtgärder för att minska smittspridningen genom att bland annat rengöra kortläsaren regelbundet, tätare städning där man exempelvis spritar kontaktytor såsom dörrhandtag, kaffeautomater och kassadisk extra noga. Utöver detta begränsar de antalet kunder i kundmottagningen där även stolar och bord sprids ut över större ytor, samt låter kunder sitta kvar i bilen vid besöket. Till höstens anstormning vill man framförallt uppmana sina kunder att skifta sina däck tidigt för att slippa stressa fram besök i sista minuten. – Det finns tider på dagen som brukar vara lugnare än andra, då man inte behöver trängas. Är man osäker hur man ska göra för att känna sig trygg med sitt däckbyte kan man alltid ringa och kolla med oss, säger Robert Klefborg.