Nolltretton 1
MUSIK – MUSIKKRÖNIKAN – Vi måste hitta en bättre
valuta för musiken Vad är en spelning på Spotify egentligen värd? Inte särskilt mycket, har det visat sig. Vi måste hitta ett annat sätt för att bedöma artisters storhet än att stirra oss blinda på strömningar. På sociala medier har det länge funnits ett problem med antalet följare. Det går helt enkelt inte att lita på siffrorna. Av flera skäl. Ett är att många av följarna är köpta och således inte finns på riktigt. Detta fusk är något som många stora sociala medier-profiler sysslar med. Det är bara att använda sunt förnuft och enkel matematik för att inse att det är så det ligger till i många fall. Om vi tar exempelvis Bianca Ingrosso så har hon 1,1 miljoner följare på sitt Instagramkonto. Eftersom hon är en svensk kändis som instagrammar på svenska får vi anta att i stort sett alla hennes följare också är svenska. Det bor 10,3 miljoner människor i Sverige, vilket alltså innebär att mer än var tionde svensk följer henne på Instagram. Och då menar vi ALLA svenskar: spädbarn, pensionärer, raggare och nysvenskar. Kanske har hon så många följare, men för mig faller det på sin egen orimlighet. Samma problem är det med strömningar på Spotify. Precis som det går att köpa följare går det också att köpa strömningar, och det sker hela tiden för att artister ska verka mer populära än de är, hamna på olika spellistor, få skivkontrakt och konsertbokningar. Men strömningsproblemet handlar inte bara om att siffrorna är upptrissade. De är även fyllda med luft på andra sätt. Det märks inte minst när det gäller artister som har en yngre publik. Artisterna kan ha miljontals lyssningar på strömningstjänsterna men ändå ha svårt att locka betalande publik till sina konserter. Att strömma är gratis, men biljetter kostar pengar, så många av dessa artister får bara spelningar på stadsfester, i köpcentrum och på gratisfestivaler där någon annan än publiken betalar gaget. Helt enkelt för att deras publik inte vill eller kan betala för att se dem. De kanske inte ens gillar artisten speciellt mycket, de strömmar bara för att det är gratis, och dyker de upp på spelningar är det bara för att det också är gratis. Skivbolag, bokningsagenter och banden själva skryter ofta med hur många strömningar de har, men siffrorna är ofta vilseledande inser den som tänker lite längre. En miljon strömningar kan låta mycket på pappret men säger egentligen ingenting. Det motsvarar en (1) spelning en gång i Sportextra i P4. Spelas låten där har den också hörts av en miljon människor. Men det finns också många artister (företrädesvis de med en något äldre publik) som har ganska få spelningar på Spotify men som ändå drar mycket folk till sina spelningar år efter år. Värdet på en strömning skiljer sig alltså markant mellan olika artister, vilket slår snett vid exempelvis Guldskivecertifiering men i praktiken även när artister väljs ut till musikprogram i tv eller blir nominerade till olika musikpriser. Det här är inte hållbart. Vi måste hitta en ny valuta för musiken, en metod som bättre sätter värde på den utan en massa luft, bluff och fluff. /Tobias Pettersson Musikredaktör TILLBAKA TILL DÅTIDEN MED Radiohimlen Radiohimlen består av Liam Strand och Carl Holmqvist, och sedan bandet bildades för ett år sedan har de släppt tre singlar på Spotify: “En trasig synth”, “Törnfågeln” och “Nattens lekar”. Namnet Radiohimlen kommer för övrigt från en textrad i den sistnämnda låten. Nu i september släppte de EP:n “Modern tragedi” som förutom de tre singlarna även innehåller de två nya låtarna “Kupé nr 7” och “Maktens parti”. – Vi tror att de nya låtarna kommer att utvidga vårt universum. De tre första låtarna rör sig åt lite olika håll och det kommer bli ännu mer så nu. Den ena låten, “Kupé nr 7” är en storslagen ballad medan sista låten är mer experimentell med en massa skumma ljudeffekter som dyker upp och en annan sorts text, säger Liam. – Det är en EP där alla låtar egentligen skulle kunna ha varit singlar. Det känner vi för de två nya också. Och samtidigt som man känner igen Radiohimlen i alla fem låtarna så utforskar de också ganska olika saker, även om de har gemensamma nämnare både i sound och text, säger Carl. Uppdelningen i bandet ser ut som så att 34 NOLLTRETTON Liam gör musiken medan Carl skriver texterna. För Carl är det första gången han sysslar med musik medan Liam även är med i metalbandet Emetropia där han också skriver låtarna. Och även om det handlar om olika genrer så går själva låtskrivandet till ungefär på samma sätt. – Grundprocessen brukar vara att musiken bara kommer till mig vid något tillfälle och sen går jag in i en intensiv period på en till två dagar där jag gör allt, i princip. Enda stora skillnaden är vilka “regler” som finns. Det kanske är mer acceptabelt med en tonartshöjning och ett kort intro i en synthlåt än vad det är i en metaldänga. Men jag gillar att använda lite metalknep i synthen också, till exempel att jobba mer körer och stämmor på sången för att ge musiken lite mer power, säger Liam som är uppväxt med en synthdiggande pappa, men hade länge svårt att riktigt få till det själv. – Kennelklubbens skiva var det som verkligen drog igång det hela för mig. Jag tycker att de hade hittat en fin balans mellan det gamla och det nya. Jag gillar själv att försöka ta fram det gamla i det nya. Och jag gillar slingor, något som jag Text: Tobias Pettersson Foto: Radiohimlen Synthpop på svenska med tydliga 80-talsvibbar. Linköpingsduon Radiohimlen hämtar sin inspiration från klassiska band som Ratata och Lustans Lakejer, och nu är de aktuella med sin femspårs-EP “Modern tragedi”. tycker saknas mycket inom dagens musik. VUXIT UPP MED SYNTH Även Carl har vuxit upp med synthband som Depeche Mode och har upptäckt att det är en musikstil som tilltalar honom. – Jag älskar synth i grunden och det känns som att det passar mina texter väldigt bra. Det vore kul om vi kunde få synthpop att bli lite i ropet igen, säger Carl. Tre livegig har hunnits med hittills: Livekarusellen, Cosmopolite i Stockholm och Avesta (som Liam kommer från). Nu vill de gärna komma ut och spela de nya låtarna live och den 28 november finns det chans för fansen att se dem på hemmaplan. Då spelar Radiohimlen på Palatset i Linköping tillsammans med de lokala synthkollegorna Bête Noire som också är aktuella med en ny EP. – I övrigt kommer fokus ligga på att pumpa ut ännu mer musik. Vi har gott om låtmaterial, säger Liam. – Vi har fyra helt klara demos. Sen har jag sex låtar där jag måste hitta på lite texter. Så vi hoppas att kunna ge ut en ny EP någon gång under 2021, säger Carl.