Tidningen Energi 1
Tidningen Energi Välkommen
Tidningen Energi Nyheter
Tidningen Energi Tema: Mätning
Tidningen Energi Porträttet
Tidningen Energi Läget i världen
Tidningen Energi Vad hände sen?
Tidningen Energi Så funkar det
Tidningen Energi Ny teknik
Tidningen Energi Juridik
Tidningen Energi Utblick
Tidningen Energi Landet runt
Tidningen Energi Forskning & innovation Forskning
& innovation Så kan branschen bli INNOVATION – Alla är en innovatör, men det är hur idéerna tas tillvara på företaget som är avgörande för om det blir en innovation. Se därför till att använda strukturer för ert innovationsarbete och samarbeta med andra branscher, för att annars riskerar ni att blev av med de mest lukrativa delarna av er affär, säger Martin Högenberg, innovationsansvarig på CGI Sverige, som har stor erfarenhet från energibranschen. Innovationer ses idag som universallösningen för att möta omvärldens förändringar med bland annat digitalisering och nya kundbehov. Det talas så ofta om innovationer att det nästan blivit blasé, men på ett företag är innovationerna avgörande för dess överlevnad. – Men det gäller att gå från vision till marknad och det är här många företag fastnar, menar Martin Högenberg. En undersökning gjord av McKinsey & Company visar att omkring 84 procent av företagsledarna anser att innovation och förmågan till förändringar är en av de viktigaste strategierna för företaget, medan endast är 6 procent är nöjda med sin prestation. Gör slag i saken Just att strukturera arbetet med innovationer på ett bästa möjliga sätt är det som Martin Högenberg jobbar mycket med. Innan han började på CGI år 2009 var han affärsutvecklare på Växjö Energi. Där var han med och utvecklade tjänster som gjorde att företagets kunder kunde tävla mot varandra för att minska sin energianvändning. – Nu är det ju vardagsmat med gamification, men vi lärde oss massor på det. Det är viktigt att inte ha fokus på de tekniska systemen, 62 Tidningen ENERGI Nr 1 2018 Vad är en innovation? En innovation är när man skapar eller hittar nya lösningar på ett behov eller problem och tar det ut på en marknad. Vad är gamification? Gamification är när man använder spelmekanismer inom verksamheter som traditionellt inte hör samman med spelande. Det är ett sätt att öka interaktionen med ett område, digitalt eller fysiskt, för att därigenom öka användarens engagemang för området. Gamification hämtar mycket inspiration från framförallt dataspel och bygger, precis som spel, på frivilligt deltagande. utan på människor som ska använda lösningarna, säger Martin Högenberg. Numera är energiföretag hans kunder och han tycker att många i branschen har en vilja att förändras och ser innovation som något positivt. Trots det går innovationsarbetet för flesta energiföretag sakta; likt många andra branscher och företag med en lång historik. – Det beror framförallt på att de inte har förmågan att göra slag i saken, investera pengar och driva innovationen hela vägen ut på marknaden. Det saknas också ofta ett riktigt grepp kring innovationer, säger Martin Högenberg. Behövs struktur För att lyckas med innovationer behöver man struktur och arbetssätt, precis som för andra delar i företaget som HR, ekonomi eller försäljning. – Ett vanligt fel är att man hoppar mellan många idéer och lösningar. Först behöver man ta reda på vad kunden har för behov eller problem och sedan se hur vi kan lösa detta. Risken är annars att du med innovationsarbete endast kan visa upp häftiga produkter, som ingen är villig att betala för. En aktör som har lyckats väl med sitt innovationsarbete är Skatteverket. De har en vilja att förändra och förra året valde drygt 6 miljoner svenskar att lämna in sin deklaration digitalt. Detta kan jämföras med för 15 år sedan då alla lämnade in deklarationen på papper. Skatteverket ligger också på topplaceringar när allmänheten betygsätter myndigheter. – De har anpassat sig efter nya behov på ett mycket bra sätt. Här gäller det att vara framsynt. Många andra är kvar med gamla tjänster, fast människors behov har förändrats, säger Martin Högenberg. Skatteverkets utmaning nu handlar om att fortsätta med den digitala utvecklingen utan att göra avkall på säkerhet och trygghet. En viktig del i deras strategi är att utveckla nya tjänster med externa samarbetspartners. Samarbete ger fördelar Just att arbeta tillsammans med andra, ser Martin Högenberg som ytterligare en viktig pusselbit för att lyckas med innovationsarbetet. – Samverkan ökar graden av diversitet och utmanar traditionella sätt att lösa problem. När vi tillsam
Tidningen Energi Nytt om namn
Tidningen Energi Kompetens
Tidningen Energi Till sist