AMES 1
NEWTON NORDIC Newton Nordics kamerastabiliserings
system ska bidra till att ge större upplevelser i tv-soffan. STABILITET OCH EN STÖRRE UPPLEVELSE FRÅN LINKÖPING TEXT OCH FOTO: MIRJAM LINDAHL Har du också suttit framför TV:n och dragits med i en spännande Premier League-match, följt skidskyttarna ut i spåret eller snurrat med i en kameraåkning runt melodifestivalartisterna på scen? Antagligen. Har du funderat över hur det kommer sig att bilden är så stabil trots att kameran hänger i en vajer över planen eller sitter på en skoter som studsar över snövallar och grenar? Inte? Då är det som det ska vara. – Grejen med vårt kamerastabiliseringssystem är att det ska bidra till att ge större upplevelser i tv-soffan eller på arenan, berättar Henrik Lewander, VD på Newton Nordic, Linköpingsföretaget som förser stora delar av världens tv-aktörer med en styrregleringslösning som i realtid kompenserar för skakningar och vibrationer vilka är oundvikliga när man filmar med rörlig kamera. Henrik visar runt i företagets lokaler som ligger lite undanskymt bakom Centralstationen, granne med lokstall och godsdepå. Här arbetar just nu elva personer med utveckling, produktion, marknadsföring och sälj, lager och logistik. 24 – Vi är fortfarande ett ganska litet företag, och alla våra system byggs här. Det är ett otroligt hantverk, med mängder av små komponenter och detaljer som ska monteras, trimmas in och fungera perfekt i varje enhet, säger Henrik och fortsätter berätta att när företaget grundades för tio år sedan var det med målet att tillverka drönare som kunde filma. – Stabilisering var naturligtvis en viktig del av utvecklingen, och i takt med att drönarbranschens framtid blev alltmer oklar och andra aktörer inom tv-produktion hörde av sig med intresse för systemet, övergavs snart drönardelen och allt fokus lades på att utveckla den nya produkten vidare. Henrik visar på en fototavla i konferensrummet och berättar om utrustningen som placeras mellan den rörliga plattformen och själva kameran. Med tre axlar kompenseras skakningar i tre dimensioner och med en kontrollpanel kan man fjärrstyra och rikta kameran och även kontrollera zoom och skärpedjup. – Den kan placeras på allt som rör sig och resulterar i skarpa och stadiga bilder om det så är på storbildsskärmar jämte en scen på turnén eller på tv-skärmen från studioshowen. Från att vara en liten uppstickare i branschen 2015 till att nu vara en etablerad standardleverantör i Europa och med kunder över hela världen där slutkunderna bland annat är Beyoncé, Metallica, Wimbeldon, Bundesliga och skidtävlingar på VM-nivå, är man nu redo att ta nu nästa steg. – Vi var med i sändningen av 2019 års mest sedda program, säger Henrik. Nämligen en match i cricket som lockade en miljard tittare. Det är häftigt! Han berättar också att då många matcher runt om i världen nu spelas utan publik, har intresset för att erbjuda större tv-upplevelser med bättre kvalitet, gjort att man även från USA riktat blickarna mot Linköpingsföretaget. – Det är förstås en dröm att få etablera oss på den amerikanska sportmarknaden, vilket är en stor arena att växa på, säger Henrik. Basket och baseball, inte minst. Men det finns också andra event som till exempel inspelning och sändning av gospelgudstjänster från megakyrkor. Under 2021 väntar en nysatsning och en ny strategisk inriktning för bolaget. Henrik berättar om att man under 2020 gjort en kapitalanskaffning på cirka 20 miljoner kronor och att man nu vill bredda sin marknad genom att, tillsammans med partnerföretag, utveckla och erbjuda hela kamerasystem som inkluderar både kamera och rörlig plattform. – På så sätt får vi mer direktkontakt med slutkund, vi får en större kontroll över hela systemet och kan anpassa det efter varje enskild kund, vilket känns som ett både logiskt och klokt nästa steg. Augmented Reality, med interaktiva sändningar är en start växande trend som känns spännande. Och med möjlighet till mer automatisering och programmerade kamerarörelse, vilket ger en förbättrad precision och i slutänden en bättre upplevelse, finns alla möjligheter att utveckla en häftigare produkt och skaffa oss en starkt strategisk position på marknaden. Det Henrik önskar mesta av allt nu, är att kunna få åka ut och demonstrera systemet för kunderna. – Visst händer det att affärer görs på rekommendation eller hörsägen, vilket förstås är väldigt smickrande, men det är att få komma ut till kund och visa upp vad vår produkt kan göra som är det bästa! Nu väntar ett 2021 med mycket på gång och Henrik ser fram emot att få starta igång det nya. – Det känns fantastiskt roligt att vara i positionen att kunna satsa efter ett år av permitteringar och osäkerhet. Och vi är taggade! Nu ska vi växa. Både utvecklings- och produktionsavdelningen behöver förstärkas till en början. Och sedan ska vi vidare ut i världen och förverkliga våra drömmar. ®