Boinsikt 1
Ny hyra för 2013 ÖBO OCH HYRESGÄSTFÖRENINGEN har
efter förhandling enats om ny hyra från den 1 januari 2013. Överenskommelsen innebär en hyreshöjning på 1,95 procent. För ÖBOs bostäder blir hyreshöjningen 1,95 procent. Hyreshöjningen har förhandlats fram i samtal med Hyresgästföreningen under hösten. Med tanke på den allmänna kostnadsutvecklingen och företagets behov av ökat underhåll anser ÖBO att höjningen är rimlig. Garage och parkeringar höjs med 1,95 procent. – Tack till alla er som svarade på vår kundenkät! Hyrorna för studentbostäder höjs även de med 1,95 procent inför terminsstarten i augusti 2013. Undantaget är studentbostäderna i Varberga och Vivalla, vars hyror höjs med 1,95 procent från och med 1 januari 2013. Lokaler med förhandlingsklausul höjs med 1,95 procent den 1 januari 2013. Övriga lokaler höjs enligt villkoren i avtalen. Avtalet avser två år och innebär dessutom att hyrorna för 2014 höjs med 2,25 procent i genomsnitt. Den 1 januari 2014 införs en ny modell för hyressättning, vilket innebär att höjningarna kan variera något beroende på bostadens utrustning, standard och geografiska läge. Det är resultatet av ett samarbete mellan ÖBO, Hyresgästföreningen och Fastighetsägarna, där syftet är att åstadkomma en mer rättvis hyra. Den genomsnittliga höjningen för 2014 kommer dock att uppgå till 2,25 procent. 94,4 procent nöjda hyresgäster NU ÄR RESULTATET av 2012 års kundenkät sammanställt och vi på ÖBO är jätteglada! När vi summerar hela undersökningen kan vi se att 94,4 procent av våra hyresgäster är nöjda med boendet hos ÖBO. Det som i undersökningen kalllas serviceindex, och handlar om hur hyresgästerna upplever vår service, visar toppresultat. 83,2 procent av de svarande tycker att de får hjälp när det behövs, att området känns tryggt, rent och snyggt och att ÖBO tar deras åsikter på allvar. Resultatet är en förbättring med fantastiska 1,9 procent. Framförallt har antalet positiva svar ökat för Rent och snyggt samt Ta kunden på allvar. Produktindex, som innehåller frågor om lägenheten, allmänna utrymmen och utemiljön, har också ökat jämfört med tidigare mätning. Boinsikt 4-12 81,3 procent är nöjda eller mycket nöjda. – Det känns fantastiskt roligt att vi ökar på både serviceindex och produktindex säger Per Åberg, chef för Bostad. – Vi har lyckats leverera en bättre service och en bättre produkt i alla våra bostadsområden. Resultatet är jämnt över hela vårt bostadsbestånd och det hör inte till vanligheterna i branschen. Per fortsätter: – Sen är det väldigt roligt att vi lyckas öka i de områden där vi har satsat extra resurser. Att se hur upplevd trivsel och trygghet ökar i till exempel Baronbackarna, och att kundnöjdheten i Vivalla ökar rakt över på alla mätvärden. Ett stort tack till alla som svarat på enkäten, era åsikter betyder mycket för oss! 5