AMES 1
KRÖNIKA Per Lindahl, Civilingenjör, Mats Abrahams
son, projektledare Logistikkluster Östergötland Professor, Logistik- och kvalitetsutveckling, LiU FRAMTIDENS LINKÖPING OCH NORRKÖPING KRÄVER MER LOGISTIK I våra städer finns det starka visioner och tankar om framtidens bilfria städer. Hållbarhet och klimatomställning står i fokus samtidigt som stadskärnorna omvandlas mot ett ökat utbud av upplevelser och allt mindre handel. Bättre luft, mindre trängsel, mer plats för människor och cyklar och mindre för bilar är målen. I stadsplaneringen har man bra kunskap om trafik, privatbilism och kollektivtrafik och därmed bra underlag för den här typen av visioner. Men det finns annat som i hög grad påverkar möjligheterna till ”bilfria” städer, men som inte enkelt låter sig kontrolleras. Det är gods- och varutransporterna. Det som driver transporter i städerna är dels vår konsumtion, dels städernas tillväxt. Coronapandemin har tillfälligt skapat ett hack i några kurvor, men e-handeln har samtidigt ökat kraftigt. Konsumtionen är sedan länge en tillväxtmotor för samhället, oavsett om det är dagligvaror eller sällanköpsvaror och kommer helt säkert att fortsätta driva ekonomin. En ökad urbanisering i stort leder dessutom till att det byggs mycket i städerna. Det finns inte en stad med självaktning idag som saknar stora byggplaner, med tusentals nya bostäder och kontor som mål. Det är i grunden positivt för samhället, men det driver också upp antalet godstransporter i våra städer på ett dramatiskt sätt. Det här är transporter som ofta skapar störningar och ”staden” inte har rådighet eller kontroll över. Enligt en rapport som presenterades på World Economic Forum tidigare i år, förväntas e-handeln öka med 17% per år och godstransporterna i städerna att öka med 78% fram till år 2030! Det beror på att kunderna köper allt mer på e-handel och förväntar sig både hög service och snabba leveranser. Samtidigt kommer nya aktörer in på marknaden, t.ex. Uber, Amazon, AliBaba m.fl. som erbjuder nya, snabba och effektiva leveranser som vi som konsumenter har en tendens att uppskatta och använda. När produkterna är likvärdiga är det leveransservicen man konkurrerar med. Det gör att antalet leveransfordon i städerna kommer att öka än mer, i en situation där det redan börjar bli trångt med leveransfordon på gator och torg. I städer som redan idag kämpar med trafikstockningar och luftföroreningar i stadskärnorna, riskerar det att bli kaos i inom några få år. Samtidigt som vi är tvungna att göra allt vi någonsin kan för att minska emissionerna av växthusgaser för att undvika hotet om global uppvärmning. Det finns enligt WEFs rapport ingen enskild ”Silver Bullet” som löser de här problemen. Istället handlar det om att både företag och framför allt kommuner måste arbeta mer pragmatiskt med pilotprojekt där många olika lösningar testas och implementeras parallellt, framför allt i små och medelstora städer där detta ofta saknas helt idag. Författarna till rapporten har precis som vi har gjort i vårt regionala logistikkluster, sett behovet av ”plattformar” eller ”forum” där det offentliga tillsammans med företag kan utveckla och utvärdera de bästa lösningarna för just den staden - på kort och lång sikt. Sådana forum saknas idag i de flesta städer, så också i Östergötland. Man har bra koll på kollektivtrafiken och bilismen, men begränsad kunskap och strategi för varutransporterna. Om vi dessutom beaktar alla de tunga transporterna som det intensiva byggandet i Linköping och Norrköping leder till, så är utmaningarna framåt enorma. Idag bestämmer varje enskilt byggprojekt när och hur man transporterar in material, och chaufförerna vilka vägar som väljs, oberoende av vad alla andra utnyttjar samma vägar till. Det blir lätt kaotiskt. Staden är ett komplext system och det behövs samverkan, ny kunskap och ett samlat logistikansvar för att möta utmaningarna och skapa kontroll över de transporter som annars riskerar att bokstavligt talet grusa planerna på bilfria städer. Kommunerna måste inse att deras roll är ny och avgörande för stadens fortsatta utveckling - den tid är förbi då man kunde fokusera på väghållning, bussfiler och regleringar för enskilda gator eller områden. I Östergötland har vi det ändå väl förspänt, så till vida att regionen har definierat logistik som ett viktigt utvecklingsområde för framtiden och vi har en logistikutvecklingsmiljö i form av ett logistikkluster som både Linköping och Norrköping, Norrköpings hamn och Linköpings universitet står bakom. Vi har en samordnad varudistribution i de två städerna som kan utvecklas till en modern citylogistik. Men våra logistikförmågor måste öka markant och städernas logistik behöver bli en del av den politiska agendan på ett helt annat sätt än vad som är fallet idag. Annars riskerar drömmarna om bilfria städer att bli bara drömmar. ® 34