AMES 1
NYHETER Göta kanal är ett av de största besöksmål
en i Linköping och Norrköping. FEM STÄDER MARKNADSFÖR VARANDRA I UNIK KAMPANJ FOTO: PETER HOLGERSSON Vem är inte nyfiken på grannen? Med det som tema samarbetar nu fem svenska städer, däribland Norrköping och Linköping, i en unik kampanj där de marknadsför varandra. - Ingen hade förstås kunnat tro att Linköping skulle marknadsföra Norrköping och tvärtom. Men besökare ser inga kommungränser och i sommar hjälper vi grannar varandra lite extra. Vi är goda grannar helt enkelt, säger Jörgen Nilsson, affärsutvecklingschef på Visit Linköping & Co. Under temat ”24 timmar hos grannen” samarbetar nu Karlstad, Linköping, Norrköping, Västerås och Örebro med att för ovanlighetens skull tipsa de egna invånarna om att åka till de fyra grannstäderna. - En del kan nog uppfatta oss som konkurrenter. Men i själva verket är vi kollegor som alla har samma intresse, nämligen att öka turismen i vår del av Sverige och på vår typ av destinationer, säger Christina Leinonen, näringslivsut4 vecklare besöksnäring på Norrköpings kommun. Alla städer kommer förstås fortsatt marknadsföra den egna staden, men genom samarbetet når man ut till målgrupper som annars är svåra att övertyga. Kommunikationen kommer främst att ske genom destinationsbolagens sociala medier, där en stor majoritet av följarna finns på den egna orten. Vid sidan av inläggen om den egna destinationen kommer ett antal sponsrade inlägg att uppmana till besök hos grannarna. Även andra insatser diskuteras inom ramen för samarbetet. - Vi är vana vid att locka besökare till våra egna kommuner, men att uppmuntra de egna invånarna att resa bort är helt nytt för oss och känns spännande, fortsätter Christina Leinonen. Avstånden mellan de medverkande städerna är i de flesta fall bara 1-2 timmar, vilket gör att turismen dem emellan oftast handlar om dagsturer. Förhoppningen är att kampanjen ska locka besökarna att stanna över natten, vilket skulle bli ett välkommet stöd till den hårt drabbade hotellnäringen. Kampanjen kommer att lanseras under juni. Källa: www.visitlinkoping.se ® En av vinnarna av Östgötapriset - Folkträdgården (fr v. Olle Elfvin och Jakob Hedvall, Folkträdgården) Fotograf: Lena Holmgren, Länsförsäkringar Östgöta DE ÄR VINNARE AV ÖSTGÖTAPRISET 2020 Det är tre aktörer som i år delar på prissumman 175 000 kronor. Alla tre visar på engagemang utöver det vanliga och bidrar på olika sätt till trygghet i östgötarnas vardag. Vinnare av Östgötapriset 2020 och 75 000 kronor - Folkträdgården i Linköping Juryns motivering: ”Årets förstapristagare av Östgötapriset har lyckats förena så mycket gott i ett och samma initiativ. Med utgångspunkt i hållbarhet har de skapat en oas där människor med olika bakgrunder samlas för att umgås, lära sig nytt och njuta av naturens fantastiska tillgångar. FOLKTRÄDGÅRDEN har lyckats omfamna hållbarhetens alla perspektiv, i en nytänkande och framgångsrik verksamhet med hjärta för människor och miljö. En strålande förebild för oss alla.” Vinnare av Östgötapriset 2020 och 60 000 kronor - Motala Kvinnojour i Motala Juryns motivering: ”De hör dig, de lyssnar. De står bakom dig och skyddar. Kämpar för att du ska våga säga ifrån, lämna den som utsätter dig för fara och börja om. De arbetar för de utsatta, i en växande samhällsfråga kring mäns våld mot tjejer, kvinnor och barn. Tack MOTALA KVINNOJOUR för att ni hjälper de som verkligen behöver er. För att ni driver deras frågor i ett större sammanhang. Ert arbete knuffar samhället i rätt riktning.” Vinnare av Östgötapriset 2020 och 40 000 kronor - Frivilliga Familjehem i Norrköping Juryns motivering: ”De räcker ut sin hand till de som behöver det som mest. För att skapa trygghet och ett sammanhang. De vägleder i ett nytt land, med ny kultur, nya system och nya människor. De ger unga som flytt en chans att få ett bra liv. Med vänner, och möjligheter att göra det man drömmer om. Det ni gör är viktigt på riktigt.” - Med Östgötapriset vill vi uppmärksamma och hylla dessa ideella krafter. Förhoppningen är förstås också att de ska kunna fortsätta driva och utvecklasina verksamheter vidare. Årets tre vinnare är otroligt fina och viktiga verksamheter som vi på Länsförsäkringar Östgöta menar bidrar till östgötarnas trygghet och möjligheter. På flera olika sätt och på olika platser i länet, säger Tommy Eklöf, hållbarhetsansvarig på Länsförsäkringar Östgöta. Östgötapriset instiftades i samband med att Länsförsäkringar Östgöta firade sitt 175-årsjubileum 2016. I fjol fick Ny på Landet i Mjölby, Guldkant i Söderköping och Östra Ryds IF dela på priset om 175 000 kronor. Juryn för Östgötapriset består av representanter från bolagets ledningsgrupp samt kunder som sitter bolagets fullmäktige. Källa: www.lfostgota.se ®