Utmärkt Malmö 1
text Peter Steen-Christensen Social Innovation 20
18 Sveriges årliga samlingsplats för social innovation är två kreativa dagar som samlar entreprenörer, förändringsagenter, innovatörer, beslutsfattare, investerare och finansiärer för att hitta nya, innovativa lösningar på vår tids mest angelägna samhällsutmaningar. Idén är att identifiera viktiga framtidsfrågor och gemensamt utveckla kunskap om social innovation. Social Innovation Summit, Malmö Folkets Park, 13-14 november För full information och lista över talare, se sisummit.se Skånsk dryckesboom Movember Under en lördag i november samlas 50-talet lokala producenter på den nya mässan Skånska Drycker för att manifestera den rekordartade utvecklingen i dryckesbranschen. Mässan vill visa på bredden och potentialen och utställarna producerar allt från vin, öl, cider och destillat till must, kombucha och läsk. – Aldrig tidigare har det funnits så mycket spännande dryckesprodukter här i regionen, menar Carina Olofsson Gavelin, sommelier och en av initiativtagarna bakom mässan. – Det är en riktig dryckesboom i Skåne just nu. Vi vill lyfta de nyetablerade producenterna och bidra till att skapa nya vägar till marknaden. Det finns ett stort intresse för lokal produktion av vin, must och hantverksöl – men det är inte alltid lätt att nå ut till konsument. På mässan får alla chansen att prova sig fram till nya lokala favoriter, säger Anna Lind Lewin som detta år driver projektet Pilot Dryck på Livsmedelsakademin/Smaka på Skåne. Skånska drycker går av stapeln lördagen 24 november på nystartade Folk, Mat & Möten och restaurang Mat som drivs av kocken Titti Qvarnström. – Det bubblar verkligen i Skåne just nu, säger Titti. Vi har samlat alla de mest ambitiösa intressanta producenterna – som kommer att bjuda på det bästa av det som odlas och produceras här i regionen. Att satsa på enbart skånska drycker på en mässa är unikt. Skånska Drycker, Folk, Mat & Möten och Restaurang Mat, 24 november På samma sätt som en bra låt i hörlurarna kan få människor att svassa fram längs gatan på ett lite malligt sätt nästan utan att röra marken, kan lite hår på överläppen få folk att känna sig mer eller mindre oövervinneliga. Och under Movember månad kan man som vanligt kombinera sin skarpa look med att dra ett strå till stacken för mänskligheten. Vad som startade i Australien tillbaka i 2003, när en grupp vänner bestämde sig för att göra mustachen populär igen och samtidigt samla ihop lite pengar för välgörenhet, har vuxit sig större och spridits över hela världen. Såklart har denna kamp mot prostatacancer också nått Malmö där det framförallt manifesteras på Clarion Hotel Malmö Live, fredagen 2 november (17-22). Förra året sattes ett världsrekord genom en gigantisk shavedown med 304 slätrakningar på sex timmar och ett överlämnande av över 300.000 kronor till Movember Foundation. I år satsas det på ett annat världsrekord. Styr stegen mot denna upplevelse och bidra till kampen för mäns hälsa. Movember at AW, Clarion Hotel Malmö Live, 2 november 12