Printing Friends 1
I den första studien tittade 65 högskoleelever på
ett av fem TED Talks, som behandlade ämnen som var intressanta men inte allmänt kända. Eleverna tittade i små grupper, fick antingen en bärbar dator (ej ansluten till Internet) eller anteckningsböcker, och ombads använda samma sätt som när de vanligtvis antecknar. Eleverna fick sedan göra tre flervalsprov som även innehöll felaktiga svarsalternativ, inklusive en betungande minnesuppgift. Efter 30 minuter fick de, utifrån den lektion de hade tittat på, svara på faktafrågor (t.ex. För hur många år sedan existerade Induscivilisationen?) samt begreppsmässiga frågor (t.ex. Hur skiljer sig Japan och Sverige åt när det gäller jämlikhet i deras samhällen?). Resultaten visade att medan de två anteckningstyperna presterade lika bra på frågor som innehöll minnesfakta, så gick det väsentligt värre för datoranvändarna på de begreppsmässiga frågorna. Anteckningarna från de som använde datorer innehöll fler ord och mer ordagrann överlappning med lektionen, jämfört med de anteckningar som skrevs för hand. På det hela taget presterade de elever som tog mer anteckningar bättre, men det gjorde också de som hade mindre ordagrann överlappning. Något som antyder att fördelen med att få med mer innehåll upphävs av ”ouppmärksam återgivning”. – Kanske ägnar sig de som antecknar för hand mer åt bearbetning än de som använder datorer, och väljer alltså ut mer viktig information att anteckna; något som gör att de kan studera detta innehåll mer effektivt, skriver forskarna. Överraskande nog såg forskarna liknande resultat även när de uttryckligen instruerade eleverna att undvika att anteckna ordagrant, något som antyder att instinkten att göra detta när man skriver på tangentbordet är svår att övervinna. Forskarna fann också att de som antecknar för hand fortfarande överträffade datoranvändarna i minneshågkomst en vecka senare, när deltagarna fick chans att titta på sina anteckningar igen innan de gjorde minnestestet. Återigen, mängden ordagrann överlappning hade samband med sämre prestationer på begreppsmässiga frågor. – Jag tror inte att vi får en massa människor som återgår till anteckningsböcker”, säger Mueller, men det finns många nya skrivstiftstekniker där ute, och det kan vara sättet för att få en elektronisk uppteckning av ens anteckningar, och också ha fördelen med att man måste bearbeta informationen när den kommer in, istället för att ouppmärksamt bara återge den. – Och slutligen något att ta till sig: folk borde vara mer medvetna om hur de väljer att anteckna, både när det gäller medium och strategi, sammanfattar Mueller. 30 Organisera idé Projekt Fler idéer