Printing Friends 1
Därför finns pappersmedierna kvar GRILL PAPPER 79
% EN BRA BOK 5% DATOR 67% Koncentration 49% 41% DATOR På semestern Snabb information vill vi gärna ha digitalt, men information som är riktigt viktig vill vi gärna ha i tryckt form. Så kan man sammanfatta den konsumentundersökning som analysföretaget United Mindes genomfört på uppdrag av Grafiska Företagens Förbund. Undersökningen bygger på intervjuer med 1000 slumpmässigt utvalda personer i åldrarna 18–80 år. Syftet var att kartlägga allmänhetens relation till tryckta medier och förpackningar. Av resultaten framgår att sex av tio svenskar läser en papperstidning minst en gång om dagen. Mest populärt är det att sitta vid köksbordet och läsa tidningen till frukosten. Nättidningsläsandet är ungefär lika utbrett som läsandet av papperstidningar, men det sker vid andra tillfällen. En papperstidning föredras av de flesta vid frukostbordet och på helgen. De som läser tidningen på nätet gör det i större utsträckning på jobbet. Det tryckta formatet uppskattas också när man ska koncentrera sig och lära sig något viktigt. 79 procent väljer pappersformatet (till exempel utskrift från Internet) när de ska koncentrera sig, medan 5 procent väljer digitalt. Undersökningen visar också att man helst vill ha viktiga dokument utskrivna på papper. Tackkort och julkort tycker de flesta också gör sig bäst i pappersformat. Det tryckta papperet ger en känsla av pålitlighet och beständighet. Detta talar för att konsumenterna kommer att fortsätta efterfrågan pappersmedier och pappersdokument – åtminstone i vissa sammanhang. När svenska folket rangordnar viktiga saker att ta med på ”drömsemestern” toppas listan av ”en bra bok” (67 procent), följt av ”en grill” (49 procent) och ”en dator” (41 procent). Källa: United Minds 31