Nöjesnytt_Kalmar 1
Lyxsportbilar i ”vill ha”-segmentet Bilar när de
är som bäst. Lyx och prestanda, förpackade i varumärken med en genuin historia, ett arv att stoltsera med och en passion som driver varumärket till framgångar. Nöjesnytt presenterar tre av marknadens snyggaste, läckraste och häftigaste ”vill ha”-bilar. Episk prestanda. Mustang GT är utrustad med en femliters V8-motor på 422 hk och ett vridmoment på 524 Nm. I grillen finns den klassiska hästen som spränger fram med flygande man, den riktiga Mustangen. Motorljudet är en upplevelse i sig och att gasa iväg i en Mustang GT är en upplevelse i världsklass. Som pricken över i är texten på varvräknaren: ”Revolutions per minute”. Just det! När du öppnar dörren tänds en belysning för att markera insteget, den lyser i form av en galopperande ponny. Så snyggt. 1964 presenterades modellen Mustang för första gången. Redan efter fyra månaders försäljning hade modellen levererats i 100 000 exemplar och blev en av bilvärldens största framgångar. Modellen är också tillverkaren Fords kanske viktigaste varumärkesbärare, och stilikonen ligger långt ifrån det som i allmänhet ses som en standardmodell från Ford. Om man söker efter bilvärldens crème de la crème, så landar man tveklöst hos Bugatti. Det ursprungligen franska bilmärket med mångåriga anor har förvaltats väl och investeringar i teknik har gjort den lilla sportbilstillverkaren till en riktig stjärna. Bugatti Veyron Grand Vitesse är världens snabbaste ”roadster” med en uppmätt hastighet på 404,84 km/tim. Tillverkaren låter hälsa via sin hemsida att Veyron Grand Vitesse är ”completely sold out”. Den har dock en utmanande bror; Chiron. Får du väl upp toppfarten i den här 48 | nöjesnytt pärlan, behöver du hitta 491 meter asfalt att bromsa på. 32,6 sekunder till toppfart 400 km/tim och en G-kraft på 2g. En rakt igenom fulländad design, snygga, klassiska linjer och en magisk dragningskraft. Oh my god, ungefär. Aston Martin tillverkade sin första bil redan 1914. Genom att spela den faktiska huvudrollen i filmerna om James Bond, ja för vad hade Bond varit utan sin fantastiska bil, förmodligen död redan efter första filmen, blev Aston Martin kultförklarad. Det är kanske världens vackraste bil, alla kategorier. Majestätisk. Aston Martin DB 5 dök upp som Bondbil första gången i ”Goldfinger” 1964, med tillbehör som katapultstol, roterande nummerplåt, aggregat för rökridå, telefon och roterande sågklinga i hjulnavet. 2002 dök Vanquish V12 upp i ”Die another day” och därefter befäste Aston Martin DBS sin särställning som Bondbil. DBS började tillverkas 2007 med ambitionen att vara världens bästa lyxsportbil. För allmänheten introducerades den i Bondfilmen "Casino Royal" från 2006, ett smart drag då bilen fick enorm uppmärksamhet. Motorn är en sexliters V-12:a som levererar 517 hästkrafter. Toppfart är 305 km/tim och acceleration 0-100 km/tim tar sisådär 4,3 sekunder om du är snabb med växelspaken. TEXT: KAROLINA SÖRMAN