Fjärrvärmetidningen nr 2 2013 1
IT Hallå där! Teo Murtomäki Arbetsledare på entre
prenadavdelningen på Mölndal Energi. På sidan 20 skriver vi om hur alla anställda kan få information om produktionen och distributionen av fjärrvärme på olika sätt, till exempel i sina smarta telefoner. Hur arbetar ni med mobil IT inom entreprenadavdelningen? – Alla som arbetar här har en egen dator med sig i bilen som kan kopplas med mobilmodem. Datorn innehåller bland annat kartor och arbetsorder, och man har möjlighet att skriva in tid ute på arbetsplatsen. – Dessutom finns det arbetsmiljöinformation som till exempel säkerhetblad för kemikalier, så att man kan kolla vad som måste göras om man skulle få något i ögat, eller liknande. – Datorn är ett väldigt användbart verktyg även för oss som bland annat bygger och underhåller ledningar och anläggningar för både el och fjärrvärme. Är ert nät registrerat med GPS-koordinater? – Nätet är till stora delar inmätt (85 procent), det vill säga vi har koordinater. Äldre delar av nätet är inte inmätt, utan där har vi digitaliserat gamla inmätningar med en noggrannhet på ± 1–2 meter. – För närvarande arbetar vi med att dokumentera fjärrvärmenätet i samma GIS-system som kommunen använder (TEKLA). PER ANDERSON med mobilen ▶Fortum är först i Sverige med att erbjuda möjligheten att enkelt både styra hemmet och hålla koll på sin elanvändning. Det handlar om att tids- eller fjärrstyra stora delar av hushållet, som belysning och elapparater, men också värme via datorn eller med mobiltelefonen som fjärrkontroll. Det går till exempel att se om strykjärnet eller Styr energianvändningen TV:n är på, och med ett enda knapptryck kan man stänga av dem eller andra elapparater, även om man är bortrest. Med termostaterna som erbjuds till systemet kan även inomhustemperaturen styras, båda via scheman eller direkt i mobilen. 12 $ Marknaden för IT-baserade energitjänster håller på att lossna. – Teknikens möjligheter ligger i att vi kan lära oss kundens perspektiv, säger Emma Jakobsson, sektionschef för Kundnära service värme, på Umeå Energi. da energiövervakning av hela fastigheter. – Vi för diskussioner med större företagsSmarta affärer kräver IT R ealtidsmätning av värmeflödet öppnar för en tjänstemarknad som knyter kunden närmare leverantören. Allt fler fjärrvärmeföretag kan erbjukunder, säger värmechef Ulf Lindqvist i Jämtkraft. Tidigare kunde vi inte mäta effekt i realtid men nu har vi möjligheten att ta fram nya energi- och kostnadseffektiva tjänster. Jämtkraft har bland annat låtit sig inspireras av Göteborg Energi, som med 20 års erfarenhet och 26 olika tjänster är en av Europas stora leverantörer av moderna energitjänster. Det ger inte minst fjärrvärmen nya möjligheter. Påverkar besluten Göteborg Energi ansvarar idag för värmen i över 1 000 byggnader i Västsverige. Via internet och telekommunikation kopplas kundernas anläggningar ihop med den egna driftcentralens styrsystem, och man kan sköta de flesta av fastighetens tekniska installationer på avstånd, dygnet runt. Enligt Peter Öhman, marknadschef för energitjänster vid Göteborg Energi, har främst företagskunder och bostadsrättsföreningar fått en helt ny energiekonomi genom analysverktyget E-rapport Fjärrvärme. – Exakt energistatistik underlättar kundens beslut långt in i budgetarbetet. En svår väderberoende kostnad blir genast enklare om man kan se historiken och ta del av olika förslag, menar Peter Öhman. Vinst åt båda håll Realtidskommunikation innebär också att affärerna kan gå åt andra hållet. Det är inte längre givet vem som samlar in och vem som köper information. För individuell styrning kan fastighetsägaren installera undermätare som fjärrvärmeleverantören kan optimera sin produktion efter. Drygt tjugotalet svenska fjärrvärmeföretag har idag egna satsningar på energitjänster, några med hjälp från Göteborg. Göteborg Smart IT kan utvecklas från teknik till mänskliga energitjänster, säger Emma Jakobsson. Energi har förpackat sin kompetens i en tjänsteportfölj som man idag erbjuder andra fjärrvärmeföretag att ta del av. I ett konsultpaket ingår driftavtal, uppdragsmallar, kalkyler, offerter och säljstöd med utbildning. Mjuka tjänster Umeå Energi har använt kompetenspaketet som starthjälp för egna tjänster och affärer som passar den lokala marknaden. Emma Jakobsson, tror att ju mer energistatistik realtidsövervakning kan bidra med, ju bättre är det för affärerna. Det finns dock ett stort "men" när det gäller IT-baserade tjänster, menar hon: man får inte se sig blind på tekniken. Där har den tekniktunga fjärrvärmebranschen ”fortfarande en del att lära”. – För att förstå informationsteknikens möjligheter måste vi ta till oss kundens perspektiv. Vi missförstår om vi enbart tolkar informationsbehovet som längtan efter mätvärden, säger Emma Jakobsson. – Men vid hjälp av smart IT kan även tung statistik bli till mänskliga energitjänster. MORTEN VALESTRAND Fjärrvärmetidningen • Nr 2 • Mars 2013