Fjärrvärmetidningen nr 2 2013 1
Nytt om namn Anders Anté ny VD på Linde energi ◾
Anders Anté tillträder som ny VD på Linde energi den 1 april. Han arbetar för närvarande som VD på Johnson Control i Stockholm. Han efterträder Jens Isemo, som bli ny VD på Karlskoga Energi & Miljö den 1 april. Jessica Fredson ny VD på Ystad Energi ◾ Jessica Fredson sedan den 1 februari ny VD på Ystad Energi. Hon kommer närmast från från E.ON Elnät Sverige AB, där hon varit ansvarig för avdelningen Affärsutveckling. Hon har under flera år också jobbat med värme och kärnkraft. Bolagets tidigare VD Ulf Östrand har trappat ner inför pensionen och arbetar deltid året ut som seniorkonsult. Veronica Eade går till EMTF ◾ Veronica Eade är sedan den 1 mars ny generalsekreterare på Energi- och Miljötekniska föreningen samt VD på EMTF Förlag AB, som bland annat ger ut tidningen Energi & Miljö. Hon kommer närmast från Svensk Byggtjänst där hon var informatör inom VVS och energi. Veronica Eade efterträder Signhild Gehlin, som numera jobbar på borrentreprenörers branschorganisation Geotec. Ny affärsområdeschef för energitjänster ◾Malin Classon tillträdde den 1 februari tjänsten som affärsområdeschef för Energitjänster på Jönköping Energi. Malin Classon har tidigare arbetat inom E.ON-koncernen där hon haft olika uppdrag inom affärsutveckling och strategifrågor. Hon efterträder Åke Lindén, som går i pension. Gullvi Borgström lämnar Värmeforsk ◾ Värmeforsk VD Gullvi Borgström har efter diskussioner med styrelsen valt att lämna sitt uppdrag. Hon slutade den 28 februari efter 13 år på sin post. Ny områdesansvarig för fjärrvärmeteknik ◾ Jonas Wallenskog är anställd på Svensk Fjärrvärme sedan 18 februari som områdesansvarig för fjärrvärmeteknik i byggnader. Jonas är civilingenjör och har tidigare arbetat med fastigheters energianvändning på Scania. På nytt jobb?Mejla redaktören, ann-sofie@mittordval.se. Söker ni ny personal? Platsannonsera i Fjärrvärmetidningen! Ring Daniel Skoglund, 08-556 960 18 24 Modelltänk ger bä Att tänka i affärsmodeller kan vara ett sätt att utveckla verksamheten och hantera de utmaningar fjärrvärmebranschen har framför sig. Det menar Anders Sandoff på Handelshögskolan i Göteborg. ▶Tillsammans med Bo Rydén på Profu leder han forskningsprojektet Fjärrvärmens affärsmodeller och i mars kommer de ut med en inspirationsbok för fjärrvärmeföretagen. – Branschen behöver hantera kunderna på ett bättre sätt. Kunderna vill ha reella valmöjligheter och kräver en djupare diskussion. Fjärrvärmeföretaget måste bli den som kunden vill ha som leverantör, säger Anders Sandoff. – Att tänka i affärsmodeller är ett bra sätt att arbeta strukturerat med sin affär i flera dimensioner. Kundvärden, infrastruktur, prismodeller och kompetens är frågor som kan behöver hanteras, helst utifrån en helhetssyn för att vinna synergier. Hittills har man varit van att kunna ta frågorna var för sig, men de hänger samman. För det kan vara en utmaning att skapa en prismodell som mer värdesätter effekt när kunden vill ha en så stor del rörligt pris som möjligt. Ett nytt tänkesätt kan krävas för att se möjligheter i att utnyttja spillvärme, solvärme med mera som ett alternativ till att bygga ett jättelikt värmeverk. Upp och nervända världen – Jag har hört fjärrvärmekunder berätta att de till slut lyckades få en fungerande relation med sitt fjärrvärmeföretag. Det är upp och nervända världen, att kunden ska bygga affärsrelationen, säger Anders Sandoff. Fjärrvärmeföretaget bör i stället fundera över vad det kan göra för att bidra till kundens affär. – Många gånger finns nog dåligt utnyttjade förmågor bland personalen. Kanske kan någon från produktionen sätta sig och utmaningar och problem Inventera affärsmodell Workshop 1 – beskriv Workshop 2 – utvärdera affärsmodell Åtgärdsprogram ringa kunder under en dag och få bredare insyn i verksamheten. Anders Sandoff talar också om att ha fokus på kostnader som ett sätt att utveckla affären. Kanske kan man lappa och laga nätet ytterligare en tid. Norrtälje Energi är ett av de företag som arbetar med affärsmodeller, även om VD Anna Josefsson framhåller att man ännu bara är i inledningen av projektet. Företaget har gjort tunga investeringar i ett relativt nybyggt nät och nya kraftvärmeverk från 2007 kostade 215 miljoner kronor, men en äldre prismodell för fjärrvärmen bidrog till att företaget gick back den varma vintern 2011. Den moderatledda kommunledningen uttalade sitt missnöje i Norrtälje Tidning och Anna Josefsson säger att nuvarande prismodell är för väderkänslig. – Den är inte bra för oss och inte för kunden heller. Vi behöver förändra den. Lösningen är en prismodell där effektbehovet får större tyngd. Men vad säger energiföretaget då till de kunder som invänder att en sådan gör det svårare att räkSprid info om affärsmodell inom bolaget Återkommande process na hem en energieffektivisering? – En bra prismodell ska spegla vad det verkligen kostar att leverera vid olika tidpunkter. Vi ligger kvar med kostnaderna för rören i backen, den problematiken tror jag att kunden förstår. Ärliga besked Norrtälje Energi har inlett diskussioner med kollegerna i Gävle och Sandviken kring prisfrågorna. I Sandviken Energi ser affärsområdeschefen Göran Panth en ny prismodell som bara en del av ett nytt sätt att uppträda mot kunden. – Jag vet att det låter som en klyscha, men vi vill bli en energipartner, någon som våra kunder kan vända sig till och få råd av, och inte bara någon som levererar varmt vatten i ett rör, säger han. En energitjänstverksamhet ska hjälpa kunderna inte bara med energibesparing utan också se till husets inneklimat i övrigt, radonhalt, ventilation etcetera, så att det blir en för kunden optimal lösning. Trovärdighet kräver ärliga besked. Om fjärrvärme i något fall inte är den bästa lösningen för Fjärrvärmetidningen • Nr 2 • Mars 2013 och förankra Involvera styrelsen