Fjärrvärmetidningen nr 2 2013 1
IT CAPEE Dashboard har lett till nya samtalsämnen
kring kaffeborden på Mölndal Energi. Här är det från vänster Göran Lundström, Peter Maksinen, Leif Viklund och Jan Brännström som diskuterar bränsletillförseln. Infälld: Mycket av informationen i Dashboard presenteras som enkla ”hastighetsmätare” för läget just nu och diagram för vad som hänt den senaste tiden. Data i bilderna är fiktiva. Effektivare med information i realtid till de anställda – Det blir ett roligt och naturligt samtalsämne och man intresserar sig mer för de andras jobb. Så säger Peter Maksinen, affärsområdeschef på Mölndal Energi, om företagets nya teknik för att sprida information om bland annat driften i realtid till alla anställda via ett nytt system från Capee Group. N 20 är de anställda på Mölndal Energi loggar in på sina datorer – eller via surfplattor eller telefoner – kan de med ett par klick få en samlad bild av hur driften av företagets anläggningar går, vad som hänt det senaste dygnet eller veckan, hur bränsleläget är, med mera. I dagarna kommer systemet också att visa hur distributionen fungerar, med temperaturer, ”tryckstrutar” samt en karta som visar Mölndal Energis fjärrvärmenät med aktuella temperaturer. Blivit ett samtalsämne Systemet kallas för CAPEE Dashboard och bygger på den teknik för att samla in data om ett företags processer som Capee Group utvecklat för sitt analyssystem CAPEE Action Station. Lösningen är webb-baserad, vilket gör att Dashboard fungerar på allt från smarta telefoner till PC och Macdatorer. Systemet levererar data på ett pedagogiskt sätt, i realtid och i bara en riktning. Man kan alltså inte påverka driften genom Dashboard, utan bara se hur läget är för närvarande. Det nya informationssystemet har lett till att framför allt driften har blivit ett samtalsämne, till exempel vid kaffeborden, menar Peter Maksinen. – Eftersom alla har tillgång till Dashboard så pratar man mera om vad som händer, om varandras jobb, och tanken är att tillgången till information ska leda till att vi blir effektivare som företag. För fortsättningen tittar vi på att utveckla systemet på miljösidan, för bränsleleveranserna och även på kundsidan. Få fler intresserade Peter Nilsson, VD för Capee Group, har stora förhoppningar på CAPEE Dashboard, och menar att det kan vara en väg att få flera företag att intressera sig för analysverktyget Action Station. – Man kan säga att Dashboard visar vad som händer, och med Action Station kan man analysera varför det händer, säger han. På Mölndal Energi har i alla fall tillgången till data lett till en del förändrade vanor. Den ansvarige för bränsleförsörjningen, Leif Viklund, erkänner gärna att han tittar över nivån i bränslesilon på Riskullaverket hemifrån. – Jag brukar gå in och kolla det sista jag gör på kvällen och det första jag gör på morgonen. PER ANDERSON Fjärrvärmetidningen • Nr 2 • Mars 2013 Foto: SOFIA SABEL