NG Sthlm 1
Litteratur Läs även JOHN AJVIDE LINDQVIST LOCKAR
MED TONÅRENS SIRENSÅNG När ett gäng fjortonåringar hittar en livs levande sjöjungfru vänds sommaridyllen upp och ner. Skräckmästaren John Ajvide Lindqvists senaste roman får det att krypa i huden av både obehag och nostalgi. TEXT: AMANDA RÖNNELL FOTO: THRON ULLBERG SIRENER, HAVSFRUAR eller sjöjungfrur har varit föremål för litteraturen ända sedan antiken. De vackra kvinnovarelserna – till hälften människa, hälften djur – som förför människor med sin förrädiska sång, läggs nu till på listan av mytologiska varelser som har tolkats av John Ajvide Lindqvist. Sommaren 1985 lockar läsaren med en nostalgidoftande sirensång från en skärgårdssommar på åttiotalet. SEDAN DEN HYLLADE debuten 2004 med Låt den rätte komma in har den omåttligt produktive John Ajvide Lindqvist skrivit över tio romaner och utöver det flertal noveller och pjäser. Han har låtit vampyrer, zombies och troll klampa rakt in i samhället och låter nu en sjöjungfru plaska runt i skärgården. Sommaren 1985 är en klassisk John Ajvide Lindqvist – det är ungdomar, tätt med populärkulturella referenser, och självklart en magisk best som vänder upp och ner på tillvaron. SAMTIDIGT ÄR DET väldigt påtagligt att Sommaren 1985 är det närmsta en ungdomsroman han har kommit. Romanen följer ett gäng vänner på barndomens kant, som varje år tillbringar sommaren på Särsö i ytterkanten av Stockholms skärgård i en idyllisk, Saltkråkan-liknande tillvaro. Men sommaren 1985 – samma sommar som Live Aid-konserten ägde rum – har tonårens intåg förändrat dynamiken i kompisgänget. Sex av de sju vännerna har blivit fjorton och bubblande hormoner och nya förväntningar skapar spänningar mellan tjejer och killar i gruppen. Plötsligt är det öl och cigg som gäller och deras gamla lekar har blivit 60 NÖJESGUIDEN | NR 7, 2023 töntiga. För att hävda sin nyfunna manlighet beger sig killarna ut till den svåråtkomliga ön Svärtan, där de hittar något oväntat. Fastbunden och döende på land ligger en sjöjungfru. Här gör sig Ajvides talang för att skildra läskiga varelser påmind, och det märks att han har gått i gång på att lista ut hur en vattenlevande, människoliknande varelse faktiskt skulle se ut. I stället för ett långt, böljande Disney-hår har hon en kal hjässa, helsvarta ögon och huggtänder. Överhuvudtaget liknar varelsen mer en fisk än en människa, samtidigt har hon tydligt humanoida drag. Killarna bestämmer sig för att ta med sig sjöjungfrun till Särsö och förvara henne i en jacuzzi. AJVIDE LINDQVIST HAR en otrolig förmåga att levandegöra ungdomar och tonårsrelationer. Internskämt och musikreferenser duggar tätt och det känns som att man är en i gänget av fjortonåringar. Även om jag själv aldrig varit tonåring på åttiotalet får den mig att känna att jag var det: att jag också upplevt Live-Aidhysterin och promenerat längst soldoftande grusvägar med Bowie i mp3-lurarna. Det är alltså lätt att glömma bort att det är en av Sveriges främsta skräckförfattare man har att göra med. SJÄLV HAR HAN beskrivit boken som en blandning av Saltkråkan och Stephen King. Det är träffande. Framförallt är romanen en varm och ömsint skildring av vänskap. Inte alla i kompisgänget har en helylle kärnfamilj, även om de rosendoftande villaträdgårdarna kan få det att framstå så. Det är också en tid för att upptäcka den egna sexualiteten – berättarjaget Johannes börjar inse att han nog gillar killar. Den vuxna Johannes reflekterar att han som ung i dag kanske skulle tänkt att han var ickebinär men: ”när begreppen inte fanns att tillgå gick tankarna inte att tänka”. Tonåringarna är redan fyllda till bredden av förändringar och nya dilemman, och lättare blir det inte när de ställs inför något helt oförklarligt och främmande – det som Ajvide Lindqvist ständigt återkommer till i sina böcker – vad han kallar för det andra. DET ÄR DÄREMOT fel att kalla Sommaren 1985 för en renodlad skräckroman. Berättelsen hade klarat sig bra utan att blanda in en sjöjungfru, som ibland rentav känns inkvoterad. Jag får uppfattningen att Ajvide Lindqvist mest velat mysa lite medan han skrev en nostalgisk exposé över sin tidiga ungdoms somrar, men i egenskap av etablerad skräckförfattare kände sig tvungen att slänga in en mytologisk varelse i grytan. I bokens början kastas flera övernaturliga trådar ut, som inte riktigt knyts ihop i slutändan. Samtidigt fungerar sjöjungfrun symboliskt, och får redan existerande spänningar inom gruppen och skruvas upp. Alla påverkas inte på samma sätt av hennes mystiska krafter, och hur kommer det sig att det bara är Johannes som verkar inse vidden av deras fynd? De övernaturliga elementen bär inte i egen rätt, men fungerar utmärkt som en farkost för tonåringarnas känsloliv. Den som letar efter hårresande skräck kommer att bli besviken. Som nostalgisk relationsroman är Sommaren 1985 däremot en underbar sommarläsning. IRONI FÖR ÄNGLAR Elis Monteverde Burrau Elis Monteverde Burrau är författare tillika frivillig nationalpoet, och är aktuell med en diktsamling som enligt sig själv ”kanske är en poetik”. Samlingen består av alltifrån noveller till dikter, alt lit-essäer och cancerogen bloggprosa från författarens gamla substack. LÖVEN FALLER UTANFÖR ORONS BRANT Willy Granqvist Willy Granqvist var poet, författare och radioman räknas ofta till en av det sena 1900-talets mest egensinniga poeter. I denna volym, redigerad av Krister Gustavsson, samlas rikt varierade texter från 1965–1985. ZOOPOJKEN Peter Hammarbäck I Zoopojken möter vi en desillusionerad ung man som jobbar på en djurpark i Stockholm. När djurparkens nya chef bestämmer sig för att man ska ersätta de svenska och europeiska djuren med mer exotiska varelser blir de etiska dilemman huvudpersonen funderar på allt mer påtagliga. Är det verkligen rätt att hålla djuren instängda, och hur mycket makt har en människa egentligen? En stark debutroman om frihet och fångenskap, djur och kärlek. FÖRDELEN MED ATT BLI GAMMAL Carl Göran Ekerwald Författaren Carl Göran Ekerwald har skrivit över femtio böcker och varit aktiv som kulturskribent på DN i flera år. Nu närmar han sig 100 år och står på tröskeln till det oundvikliga. I Fördelen med att bli gammal samlar han sina upplevelser och lärdomar av att åldras och att ställas inför det definitiva slutet. AMANDA RÖNNELL amanda.ronnell@ng.se