GLAS 1
OFFENTLIG KONST Konstverk som reflekterar läran o
m växtriket Maison de Verre i Paris är världens kanske mest berömda hus med glasblock i fasaden. Ett modernistiskt mästerverk har det kallats, skapat av Pierre Charreau 1932. Glashuset i Paris med glasblock som lockar Maison de Verre (Glashuset) byggdes i Paris 1928 till 1932 och är en stilikon som många arkitekter hyllar och därför också besöker. Huset är byggt i den tidiga modernistiska arkitekturen och husets design betonadr tre grundläggande egenskaper: tydliga material, skiftande transparens och sammansättning av ”industriella” material och inventarier med en mer traditionell stil för heminredning. Basmaterialen som användes var stål, glas och glasblock. Några av de anmärkningsvärda ”industriella” elementen inkluderade gummerade golvplattor, synliga stålbalkar, perforerad metallplåt, tunga industriella armaturer och mekaniska armaturer. Användningen av glasblock i väggarna betraktas än idag som revolutionerande. Glasblocken är kupiga på ena sidan och platta på den andra, vilket ger djup och visuell inverkan. Platslösningar Designen var ett samarbete mellan Pierre Chareau (möbel- och interiördesigner), Bernard Bijvoet (holländsk arkitekt som arbetade i Paris) och Louis Dalbet (smideshantverkare). Mycket av husets intrikata rörliga miljö designades på plats under tiden som projektet utvecklades. Varierande rumsindelning Den yttre formen definieras av genomskinliga glasblockväggar, med utvalda områden med klart glas för transparens. Interiört kan rumsuppdelningen varieras med användning av glidande, fällbara eller roterande skärmar i glas, plåt eller perforerad metall eller i kombination. / ändras beroende av var betraktaren befinner sig och vid vilken tidpunkt. Dagsljusets förändring, väderförhållanden och årstidernas gula löv eller äppelblom kommer att framträda i olika lager genom glasets speglingar. Med tiden kommer trädet att växa samman med väggarna. Det är ett gigantiskt verk på sju gånger sju meter som skapar ett intressant samspel med den omgivande parken och dess stora ekar. Konstverket visar även omsorg om djurlivet, tunna vågräta linjer längs med glaset för att skydda småfåglarna under deras vilda flygfärder.” Om Henrik Håkansson (källa: Statens konstråd) Henrik Håkansson är en av de internationellt mest framgångsrika och välkända svenska konstnärerna i sin generation. När man ser tillbaka på hans snart tjugoåriga produktion kan man konstatera att han konsekvent arbetar med förhållandet mellan natur och kultur, men också att han varierar sina uttryck genom att använda sig av film, fotografi, ljud och – inte minst – växter och levande djur. / GLAS 3.2019 / tema: konst, design och arkitektur / 27 A Tree Reflected (Malus sylvestris) är en sju meter hög spegelkonstruktion som omringar ett träd. Med tiden kommer vildapeln att växa sig stor och grenarna slingra sig utmed glaset och småningom växa samman med det strikta ramverket. Så här skriver curatorn på Statens konstråd, Peter Hagdahl, om konstverket: ”Konstverket står bland högresta ekar vid Botaniska institutionen i universitetsområdet Frescati i Stockholm. I de närliggande byggnaderna studeras botaniken, läran om växtriket, ett arbete som reflekteras i Henrik Håkanssons mångbottnade verk A Tree Reflected (Malus sylvestri). Fastighetsägare är Akademiska hus. Den höga glaskonstruktionen omringar vildapelns stam och skjuter ut år fyra håll. Glaset är laminerat så att det är delvis genomskinligt och delvis speglande. Det förA Tree Reflected