GLAS 1
Nike Flagship Store i New York City, USA. nerad a
v att man bygger upp en modell av huset i sin miljö och sedan blåser på modell-landskapet. > Frästa rillor i böjda glas Nästa höjdpunkt för Oskar Storm var katalanska Cricursas presentation av glasningen till Nike Flagship Store i New York. — Det var verkligen fascinerande att se hur mycket tid man lagt ner på prover till den relativt lilla fasaden. Resultatet blev isolerrutor där ytterglaset har infrästa polerade rillor och dessutom sjunkböjda bucklor och innerglaset är ett standard energiglas. Vi fick se filmer på alla möjliga tester för att verifiera produkten. Jag fastnade för detaljen att man designat om fasaden så att alla isolerglas har exakt samma storlek och specifikation. Klokt tycker jag. Sedan var det intressant att en amerikan ur publiken frågade varför man inte tagit glasen från USA för miljö- och sysselsättningshänseenden. Måste känts trumpet för spanjoren som just presenterat en av sina största bedrifter. Ännu inget genombrott för vakuum-rutor Interiört Det nämnda är enbart hämtat från första dagen på konferensen. — Andra dagen av konferensen var jag lite blek, trots att jag inte deltagit i de sedvanliga festligheterna. Utan för att mitt hotellrum saknade både solskyddsglas och solavskärmning. Alla material i rummen var så uppvärmda att de inte svalnade på tre nätter, trots att det var svalt ute. Därför ägnade jag bara ett vagt intresse åt föreläsningarna om vakuum-isolerrutor. Jag kunde konstatera att produkten står och stampar och fortfarande väntar på det stora genombrottet. Den totala bristen på referensbilder från projekt var talande nog. / 58 GLAS 3.2019 / GPD /