Piraja 1
Detta är en annons från FMV ULF KONTROLLERAR DEN
SENASTE TEKNIKEN Försvarets materielverk ser till så att Försvarsmakten har den materiel och de logistiktjänster de behöver för att kunna utföra sitt uppdrag. För flygteknikern Ulf Gernandt, som arbetar med test och evaluering, innebär det att kontrollera att flygplanen är hela och korrekt utrustade. – Tekniken är i ständig utveckling vilket gör det till ett väldigt utmanande och givande uppdrag, säger han. E ftersom både hans pappa och farfar arbetat med flygteknik har flygplanen alltid varit en självklar del av 29-årige Ulf Gernandts liv. Intresset föddes tidigt och när det var dags att välja gymnasieskola hade han målet klart för sig. – Flygtekniker innebar en blandning mellan teori och praktik, vilket tilltalade mig eftersom jag gillar att skruva. Första året gick jag fordonsprogrammet, följt av två års flygmekanikerutbildning i Västerås och sedan lumpen ett år innan jag gick ett års påbyggnadsutbildning till flygtekniker, säger han och tillägger att han snart arbetat tre år inom Försvarets materielverk. – Tidigare hade jag motsvarande uppdrag som flygtekniker på Flygvapnets flygskola som också är belägen här i Linköping. Innan dess jobbade jag, liksom i dag, med Gripen fast på tungt underhåll på en flygverkstad där man tar in flygplanen var tvåhundrade timme och gör tungt underhåll. Kommer alltid behövas kompetenta flygtekniker Efter avslutad skolgång har han också hunnit med ett år i Tyskland som civil flygtekniker. Och i dag är det alltså den fjärde generationens flygplanssystem, JAS 39 Gripen som gäller, vilket innebär att han alltid arbetar med den absolut senaste tekniken. –Det mesta vi jobbar med är på väg in i Flygvapnet och vår uppgift är att kontrollera att det är säkert att använda och fungerar med den materiel som redan finns. Eftersom det är mycket som är nytt får man vara noga med att läsa på innan, det gäller att man har alla underlag i ordning och vet hur det fungerar. Är det den stora utmaningen, att hela tiden hålla sig uppdaterad? – Ja. Omvärlden utvecklas och då måste vår verksamhet följa med. Det händer hela tiden nya saker och det kan tänkas att du får felsöka på system som du inte är van vid. Det är verkligen teknikens framkant, det absolut senaste och vassaste. Vilka personlighetsdrag krävs i ditt yrke? – Att man är noggrann, ordningsam, ansvarstagande och ärlig. Det är tillåtet att göra misstag, men man måste rapportera det och får inte mörka någonting. Jag blir inte hängd om jag gör fel, men skulle jag mörka blir det bekymmer. Vilka tips skulle du vilja ge den som funderar på en yrkeskarriär som flygtekniker? – Att inte inbilla sig att man är klar för att man gått ut skolan och vara ödmjuk inför att det riktiga lärandet börjar först efter skolåren. Sedan tror jag att det är ett bra karriärsval eftersom det kommer finnas behov av kompetent personal även i framtiden. Flygtekniker kommer alltid behövas. Försvarets materielverk En civil myndighet under Försvarsdepartementet med 3 400 anställda och verksamhet på ett 40-tal platser i landet.