GLAS 1
konst ann wolff ”Utmaningen är att fånga gesten”
LIVE. Live? Under överresan från Nynäshamn till Visby undrar jag över Ann Wolffs märkliga namn på sin kommande utställning på Galleri KG52 i Stockholm – LIVE. Glas är ju en hård, stelnad massa. M 62 GLAS en jag behöver bara kliva in i den nybyggda Visbyateljén för att få svar. På rullbord, podier och direkt på det vitkalkade trägolvet står och ligger skulpturer färdiga att packas för en ny utställning. I senvintersolens infallande ljus blir hennes verk formligen levande. De är LIVE! Ann Wolffs verk finns på museer och i samlingar världen över. Corning Museum of Glass, USA, Konstindustrimuseet i Köpenhamn, Ebeltoft Glasmuseum, Danmark, Hokkaido Museum of Modern Art, Japan, Kunstmuseum der Stadt Düsseldorf, Metropolitan Museum i New York, Musée des Arts Decoratifs i Paris, Museum of Art and Design i New York, National Museum of Modern Art i Tokyo, Nationalmuseum i Stockholm, Röhsska i Göteborg, Stadelijk Museum i Amsterdam, Victoria and Albert Museum i London … Erkännaden och priser har duggat över henne, från Lunningpriset 1968 till European Culture Prize, som Ann Wolff erhöll som första svenska konstnär 2011. Ann Wolff är en ikon i den internationella konstvärlden. Samlare av samtida konst följer intresserat hennes utveckling och hon representeras av framstående gallerier. Varje år är hon aktuell med tvåtre utställningar. Och i maj ställer hon ut i Stockholm på Galleri KG52 I nästan 20 år verkade Ann Wolff som formgivare, först för Pukebergs glasbruk och sedan för Kosta Boda (1964–78) under det svenska glasets glansperiod. Där formgav hon, bland andra, succéerna Snöboll och Druva. Under 70-talet tog förvandlingen från framgångsrik formgivare till internationellt hyllad konstnär fart? – Jag finner ingen motsats i de olika uppdragen. Båda ger resultat genom kreativa processer och hängivet arbete. Förhållningssätten är olika. Visst, du hade en poäng när du sa att jag eftersträvar frihet, och att jag på Kosta Boda fick en chef, Erik Rosén, som var känd för ➝