GLAS 1
PROFILEN | JÖRGEN SVENSON ” Vi ser också en öknin
g av fönsterrenoveringar. Här ute, särskilt vid havet, är det hårt klimat. Och många har spröjsade fönster med kopplade bågar som de vill bevara.” ➝ han är med och vill fortsätta i företaget och kanske ta ett större ansvar i framtiden. Jörgen Svenson räds inte ansvar och nog är han lite av pappafigur också. Det märks när han lotsar oss runt bland lärlingar och anställda. Om inte annat har han övat rejält privat. Två vuxna barn i ett första äktenskap, sedan bonuspappa till sambon Lindas tre barn och nu, snart pappa igen till hans och Lindas gemensamma barn. – Änna lite konstigt för egentligen är det ju barnbarn jag bör få men samtidigt är det väldigt roligt. En dröm går i uppfyllelse. Linda och jag får något gemensamt. Och för mig är det lite speciellt för jag blir pappa två gånger den här våren. Först var det till Berts Glasmästeri och så nu till Lindas och min baby. HUR FÅ FOLK TILL SHOWROOM? När Jörgen tog över Henåns Glasmästeri höll han till i en liten lokal med lågt till tak. – Då klarade vi bara av att byta en bilruta om dagen. Idag huserar han i större lokaler och kan byta åtta bilrutor om dagen. Ett av rummen har han hyrt ut till spinning de senaste fem åren. Men nu står det tomt och frågan är vad han ska ha det till. Showroom? Idén är lockande med det finns ett problem. Vem kommer dit och hur få det känt? Det finns mängder av nyheter inom glas, stora och små, men hur ska Jörgen nå ut med dem? Han demonstrerar vilka effekter som kan uppstå med UVljus, ledslingor, blästrade motiv o s v och konstaterar att det ligger utanför hans kompetens och det lilla företagets möjligheter att göra reklam som får effekt. – Vi är inga säljare, utan hantverkare i grunden. Det är ju därför vi har dragits till yrket. Jörgen talar i viform. Känslan av samhörighet med andra i branschen är stor. Det gäller att hålla ihop och det gäller att värna om det man har och att ha tillit. Ett orosmoln är försäkringsbolagen och deras policy när det gäller att ersätta spruckna och krossade bilrutor. – Många kunder blir hänvisade till vissa verkstäder som försäkringsbolagen gjort avtal med. Här sitter vi i en rävsax. KRÄVANDE KUSTKLIMAT FÖR FÖNSTER Har du någon gång ångrat att du blev företagsledare? – Det har funnits några tuffa perioder då det gått snett i våra jobb och då har jag frågat mig: Varför blev jag inte en vanlig arbetare istället? Men stunderna av uppgivenhet har förbytts i tro på framtiden. Jörgen är optimist. – Eftersom glas är så populärt har vi en relativt trygg framtid. Dels i reparationsdelen, dels i alla räcken ute och inne och alla avskärmningar. De som har öppna planlösningar kommer att vilja skärma av för att kunna arbeta, eller ostört syssla med något annat. Men de vill kunna se varandra. Då är glas lösningen. – Vi ser också en ökning av fönsterrenoveringar. Här ute, särskilt vid havet, är det hårt klimat. Och många har spröjsade fönster med kopplade bågar som de vill bevara. MOTIVERAD OCH OMTÄNKSAM Kan du se att det hänt något med dig själv sedan du blev företagare? – Jag gick en kurs som hette Framtidens företagsledare. Den riktade sig till oss som gått från att vara hantverkare till företagsledare. Mycket handlar om det sunda förnuftet upptäckte jag. Jag fick lite kött på benen och var inte lika rädd för ta över nu som jag var första gången. Att vara företagsledare är som att leda ett idrottslag. Det är inte alltid kompetensen hos spelarna/medarbetarna som är det allra viktigaste, utan motivationen. Det bör Jörgen om någon veta. Sedan unga år har han idrottat och varit ledare inom flera idrotter på ön. Under intervjun har jag också noterat att Jörgen Svenson är omtänksam och ser ”allt”. Han påpekar att jag inte får missa att dricka upp kaffet innan det blir kallt och – att jag fått en brödsmula på sjalen. Jag är nästan säker på att om Carina Berg flyttar in till glasmästare Jörgen Svenson får hon frukost på sängen och tillsägelse att ta på sig varmt innan hon går ut. Text: Kerstin Wallin Foto: Sören Håkanlind 72 GLAS