Byggaren 1
Byggbilsbilsnytt Fyra nya elbilar till hösten K
ända sedan länge, men först nu med tekniska specifi kationer. De eldrivna versionerna av PSA:s tre småbilar; Peugeot Partner, Citroën Berlingo och Opel Combo, samt av PSA tillverkade Toyota City, har nu presenterats och samtliga väntas komma till Sverige under hösten. Förutom motorerna är alla fyra identiska med dagens diesel- och bensinversioner. Bilarna kommer att tillverkas med både korta och långa karosser. Litiumjonbatteriet, placerat under golvet mellan fram- och bakaxlarna, är på 50 kWh och elmotorns eff ekt är 100 kW/136 hk. I ett ekonomiläge är eff ekten 60 kW/ 81 hk. Bilarna kommer att ha en 7,4 kW ombordladdare som standard. Med snabbladdare kan dom laddas upp till 80 procent på en halv timme. Toppfarten anges till 130 km/tim. Räckvidden skall enligt WLTP vara upp till 27,5 mil. Maxlasten anges som mest till 800 kilo och bilarna kommer även att få dra släp med en släpvagnsvikt av 750 kilo. Daimlers svenske vd, Ola Källenius, ligger bakom ett förslag som innebär att Daimler kommer att separera sina personbilar och lätta lastbilar från sina tunga lastbilar och bussar. Tanken är att de båda företagen skall bli eff ektivare om de arbetar var för sig. Dessutom har Mercedes i dagarna presenterat en helt ny plattform för nästa generation av eldrivna Sprinter. Den nya plattformen är uppdelad i moduler vilket tillåter att bilen inte bara byggs som skåp utan även i eldrivna fl ak- och chassimodeller. I frontmodulen sitter högspänningskomponenterna, mittmodulen under rambalkarna innehåller batterierna och Mercedes nya plattform för eldrivna Sprinter är byggd på tre moduler vilka tillåter eldrift av alla Sprinter-versioner. modulen längst bak består av bakaxeln med bilens elmotor. Chassiet skall komma i två längder med batterier i tre storlekar. Sladdlös robotladdning i VW:s elbilsframtid I framtiden kan vi förvänta oss att en robot som är stationerad på en parkeringsplats själv kommer att leta upp den elbil som behöver laddas. Volkswagen Group Components har visat en framtida lösning för helt automatisk och sladdlös laddning. Roboten startas via en app, eller något som kallas Car-to-X communikation. Roboten är avsedd att fungera som ett komplement till fasta laddstationer. Den BYGGAREN2 2021 hakar själv på ett släp med en laddare samt letar upp bilen som behöver ström och kopplar in laddaren. Däreft er lämnar roboten kvar släpet och kutar iväg för att hämta en laddare till nästa bil eller hämtar hem släp från laddade bilar. Innan robotladdaren är klar för produktion, redan i år, kommer VW att presentera en mobil snabbladdare bestående av ett släp på vilket ett stort batteri är monterat. På bilden ser vi en personbil men roboten fungerar lika bra för en lätt lastbil som VW:s kommande Buzz Cargo. 23 Det nya blir alltså att samtliga Sprinterversioner kommer att tillverkas med eldrift . e-partner ë-Berlingo Opel Combo-e Proace City Electric Ny plattform för Mercedes Sprinter FOTO: VW FOTO: MERCEDES FOTO: VW FOTO: OPEL FOTO: PEUGEOT FOTO: TOYOTA FOTO: CITROEN