Byggaren 1
Christer Andersson provkör VW Caddy Cargo 2.0 TDI
122 hk DSG 7vxl Byggarnas favorit i ny tappning När Byggaren nu kört nya VW Caddy på hemmaplan konstaterar vi att den håller vad den lovade vid vår försa provkörning i Tyskland. Fortsättningen på framgångssagan som Sveriges mest sålda transportbil är given. Det betyder inte att den är felfri. Det fi nns detaljer som inte håller måttet och övergången till moderna touchkontroller ger sämre och mindre säkert handhavande. Text och foto: Christer Andersson V i ser den dagligen med reklam på sidan för olika hantverkare. VW Caddy, alltså. Något som lär fortsätta. Nya Caddy Cargo är helt ny och bygger på samma plattform som nya VW Golf. Den säljs, liksom tidigare, med två axelavstånd och den långa versionen heter fortfarande Maxi. Axelavståndet för den korta har ökat från 268,2 till 274,5 centimeter och för den långa har det minskat från 300,6 till 297,0 centimeter. Längden för nya Caddy är 450,0 centimeter, plus 10 centimeter, och längden för Maxi är 485,3 centimeter, vilket är 1,7 centimeter kortare. Skåpvolymerna har minskat från 3,2 respektive 4,2 kubikmeter till 3,1 och 3,7 kubikmeter. Sidodörren på Maxi är nu 84,6 centimeter bred mot tidigare 70,1. Maxlasten kan vara upp till 744 kilo för den korta och upp till 767 kilo för Maxi. Släpvagnsvikterna är upp till 1 500 kg, Caddy har en ny stel bakaxel med panhardstag, dubbla länkarmar, snedställda hydrauliska stötdämpare och skruvfj ädrar samt är förberedd för fyrhjulsdrift . Framvagnen är liksom tidigare av McPhersontyp, men har en mer direkt styrning med två och ett halvt rattvarv mot tidigare tre. Dieselmotorerna är liksom tidigare på 1 968 cm3 och 55 kW/75 hk, 75 kW/102 hk och 90 kW/122 hk. 110 kW/150 hk-motorn har utgått. För lägre utsläpp av kväveoxider är AdBlue-tekniken dubblerad. Tre bensinmotorer är reducerade till en 1,5-liters turbo på 84 kW/114 hk. I gasversion ger den 96 kW/130 hk. Förbättrad aerodynamik bidrar till att nya Caddy går snålare. Växellådan är antingen sexstegad manuell eller en sjustegad dubbelkopplingsautomat. Den senare i kombination med 122-hästarsdieseln eller bensinmotorn. Den fyrhjulsdrivna 4Motion-versionen kommer enbart med dieseln på 90 kW/122 hk och manuell växellåda. Byggarens provbil var en Caddy Cargo 2.0 TDI 122 hk med 7-stegad automatlåda. Den mest påkostade versionen med extra allt. Notera att det mesta på provbilen var tillval. Exempelvis lackade stötfångare i stället för mattsvarta. Tyvärr fi nns inga avbärarlister eller sköldar på sidorna mot småskador. Det är förberett för takräcke. Adblue-påfyllningen bakom en lucka vid sidan av dieselpåfyllningen. Vi saknar stänkskydd liksom strålkastarspolning. Ledstrålkastarna, vilka är tillval, är mycket bra både på hel- och halvljus och belysningen ökar på bredden vid kurvtagning. Bakljusarrangemangen är föredömliga. Insteget är bra till en inredning i svart plast med refl exhindrande apelsinskalsyta. Nyckellös dörröppning och bilen startas med en startknapp. Lättrengjord svart gummimatta på golvet. Grått innertak i samma färg som vindrutestolparna. Kurvhandtag i taket på båda sidor och en krok för ytterkläder på den mattsvarta mellanväggen av plast vilken saknar genomsiktsruta. Vi sitter bra i både förar- och passagerarstolarna. Båda är eluppvärmda i tre lägen. Förarstolen har uppvikbart armstöd på höger sida, är höj-sänkbar bakifrån-framåtuppåt och framkanten är manuellt justerbar upp-ner. Ryggstödslutningen är steglöst reglerbar och svankstödet manövreras elektriskt. Men, det här handlar om en beställbar komfortstol. Standardstolen är enklare. Passagerarstolen går enbart att justera framåt-bakåt plus ryggstödslutning. Den läderklädda ratten, tillval, är perfekt förutom att den är avskuren i botten. Trots att det enbart är 2,5 rattvarv mellan fulla utslag blir det irriterande i stadskörning. Manövertangenterna på rattekrarna är belysta men är små och plottriga och stundtals svåra att använda. Tyvärr skyms instrumenten när artikelförfattaren fått till sin favoritkörställning med sänkt ratt och höjd stol. Instrument som är digitala men har analog avläsning. Övrig information med digital avläsning. De fl esta funktioner sköts med touchEn helt ny och väl fungerande inredning förutom att vi inte uppskattar touchreglering av de fl esta funktioner i stället för traditionella knappar, tangenter och vridreglage. 26 Trägolvet är standard i Sverige. Sex lastsäkringsöglor. Bra ledbelysning i taket. Tyvärr tillval. De asymmetriska sidohängda dörrarna spärrar fortfarande inte när de öppnas i 180 grader. kontroller i en digital display mitt på panelen. I Sverige är 8-tumsversionen standard på grund av att onlinetjänster är åtkomliga. De övriga två är på 6,5- och 10 tum. BYGGAREN 2 2021